Descriere - Psihologia desenului la copil
Dezvoltarea masiva si rapida a psihologiei în România de dupa 1990 a pus în atentie un domeniu neglijat pe nedrept si cu urmari dramatice: psihologia copilului. În acest context, prezenta lucrare, dedicata desenului ca mijloc de comunicare al copilului care nu stapâneste suficient de bine limba, acopera o lacuna majora în cultura psihologica româneasca. Tinzând spre exhaustiv, Psihologia desenului la copil evidentiaza principalele probleme psihologice asociate fenomenului. Astfel, capitolul I si cel de-al doilea ofera cadrul general, istoria studiilor desenului, date despre descrierea si interpretarea sa, precum si particularitatile sale culturale. Capitolul al treilea prezinta probele clasice care folosesc desenul, iar ultimele patru capitole sunt dedicate relatiei dintre desen si psihopatologie, precum si raportului dintre desen si computer.
Adevarat tratat de psihologia desenului, cartea de fata se adreseaza studentilor la psihologie, psihologilor care se ocupa de copii, precum si psihoterapeutilor de toate nuantele.
* * *
Philippe Wallon este psihiatru, doctor în psihologie, cercetator la Institutul National al Sanatatii si Cercetarii Medicale (Paris).
Anne Cambier este doctor în psihologie si coordonatoare de proiecte la Université Libre de Bruxelles.
Dominique Engelhart este profesor de psihologie la Universitatea Paris X-Nanterre.
Cuprins:
Avertisment
Introducere (Philippe Wallon)
Capitolul I. Ce înseamna sa desenezi (Anne Cambier)
A / Cautarea întelesului
B / Constituentii actului grafic
Capitolul II. Aspecte genetice si culturale (Anne Cambier)
A / Introducere
B / Limitele metodologice: studiul curentului motivational
C / Abordarea în termeni de stadii
1 / Publicatiile lui Luquet
2 / Lucrarile lui Lowenfeld
D / Lucrarile de dupa 1960, abordarea de dezvoltare
1 / Primele linii
2 / Spre vârsta de trei ani
3 / În jurul vârstei de patru si cinci ani
4 / Vârstele ulterioare
E / Studiul desenului cu tema, desenul persoanei
1 / Limitele abordarii psihometrice
2 / Specificitatea temei
3 / Primele reprezentari
4 / Studiile longitudinale
5 / Stilul personal al productiei
6 / Lucrarile complementare
7 / Aspectele culturale
F / Concluzii
Capitolul III. Desen, utilizare clinica si cercetari (Dominique Engelhart)
A / Temele clasice
1 / Probele de copiere
2 / Reprezentarea formei umane
3 / Testul familiei
4 / Casa
5 / Copacul
6 / Testul „House-Tree-Person"
7 / Desenul grupului
8 / Multiplicitatea temelor
B / Încercarile de validare
1 / „House-Tree-Person"
2 / Animalul
3 / Familia
4 / Deseneaza-te la scoala
5 / Desenul corabiei
6 / Cubul
C / Concluzie
Capitolul IV. Activitatea grafica si executarea desenului (Philippe Wallon)
A / Studiul conturului pe desenul terminat
1 / Diferitele forme
2 / O „veriga lipsa"
3 / Evolutia desenului la un copil
4 / Ipoteze genetice
5 / Forme si grile de cotatie
B / Observarea copilului care deseneaza
1 / Bogatie si dificultati ale observarii copilului care deseneaza
2 / Executarea figurilor simple
3 / Cercetarile despre desenul personajului
C / Analiza executarii personajului
1 / Aportul informaticii la analiza executarii
2 / Punctul de plecare al desenului si directia primei linii
3 / Tipuri pentru executarea desenelor
D / Concluzii
Capitolul V. Desenul si contextul sau (Philippe Wallon)
A / Alterarile desenului
1 / Oboseala copilului
2 / Absenta modelului intern
3 / Dificultatile de a întelege modelul intern
4 / Copierea unui model exterior
5 / Imaginatia
B / Învatarea unei forme
C / Pedagogie si desen
D / Arta infantila
Capitolul VI. Desen si inadaptare si/sau patologie (Philippe Wallon)
A / Dificultatile unei demonstratii
B / Copilul retardat
C / Boli organice (printre care tulburarile neurologice)
1 / Tulburari generale, encefalopatii, encefalite
2 / Tulburari ale functiilor (vaz, auz, limbaj)
3 / Alte maladii organice
D / Boala mintala si tulburari psihologice
1 / Tulburari nevrotice
2 / Tulburari psihotice
3 / Traumatisme psihice
4 / Alte tulburari
E / O ancheta în cadrul scolaritatii primare
F / Desen si psihoterapie
Capitolul VII. Desen si computer (Philippe Wallon)
A / Computer si creativitate la copil
B / Programe informatice si desenul copilului
1 / Material si metode de prelucrare informatica a desenului
2 / Analiza automata a desenului personajului
3 / Analiza automatica a desenului Figurii complexe a lui Rey
4 / Simularea desenului pe computer
C / Concluzie
Concluzie (Philippe Wallon)
Autori: Philippe Wallon, Anne Cambier, Dominique Engelhart
ISBN: 978-973-707-175-0
Nr pagini: 248
Format: -
Anul aparitiei: 2008Produsul face parte din colectia PSIHOLOGIE PSIHOTERAPIE
Pentru orice solicitare contactati
departamentul Suport Clienti LibrariaOnline.ro, de luni pana vineri in intervalul 9-18.
LibrariaOnline.ro intelege importanta informatiilor prezentate in aceasta pagina si face eforturi
permanente pentru a le pastra actualizate. Singura situatie in care informatiile prezentate pot fi
diferite fata de cele ale produsului este aceea in care producatorul aduce modificari specificatiilor
acestuia, fara a ne informa in prealabil.
Timpul maxim de procesare al acestei carti este de 4 zile.
Estimarea este exprimata in zile lucratoare si se refera la timpul maxim de aprovizionare si expediere.
Titlurile de curand epuizate sau cele aflate in curs de reeditare nu cad sub incidenta acestor estimari, iar disponibilitatea lor va va fi comunicata in 7 zile de la data comenzii.