Descriere - Ma exaspereaza!
Cum sa intelegem ce se petrece in creierul copilului intre 6 si 11 ani
Copilul e agitat, indaratnic, mofturos la masa si isi iese usor din fire – acasa, dar si fata de colegii de clasa. Reteta-standard spune: Trebuie sa-i puneti limite! Si daca, de fapt, exista si alte motive care n-au legatura cu tehnicile bazate pe control si pe "consecinte"? Impulsivitatea si bombanitul, de exemplu, pot fi provocate si de o proasta reglare a nivelului glicemiei, la fel cum enurezisul s-ar putea trage si dintr-o intarziere a dezvoltarii controlului sfincterian de la nivelul creierului limbic, arata Isabelle Filliozat. A ignora ritmul de dezvoltare a copilului devine o sursa pentru numeroase conflicte, crize si pedepse inutile. Caci, daca nu stii ce se petrece in mintea si in corpul copilului tau, n-ai cum sa gasesti calea de mijloc intre "prea mult" si "prea putin" control parental. Plecand de la datele oferite de neurostiinte, dar si de la principiile parentingului pozitiv, autoarea propune cele mai eficace metode de a-l ajuta pe copil sa capete autonomia, increderea de sine si abilitatile sociale de care are nevoie intre 6 si 11 ani.
Isabelle Filliozat, psihoterapeuta, este directoarea Scolii de Inteligente Relationale si Emotionale din Aix-en-Provence, dedicata parentajului si dezvoltarii personale. De aceeasi autoare, la Editura Trei au mai aparut: Le-am incercat pe toate! Plansete, incapatanare si crize de furie (perioada 1-5 ani) si Te detest, te iubesc. Cum reparam relatia cu parintii nostri.
Anouk Dubois este ilustratoare si formatoare in parenting.
"Am scris aceste pagini pentru ca lucrurile s-au schimbat de cand eram copii, iar noi, ca parinti, trebuie sa fim in masura sa alegem modul in care sa actionam si sa nu ne lasam influentati de istoricul personal. Aceasta carte incearca sa ne ajute sa intelegem ce se petrece in capul copiilor nostri, sa gasim solutiile potrivite pentru a reactiona la comportamentul lor si sa stim cum sa dam curs nevoilor lor. Raportarea empatica fata de copil, o solutie a parentajului pozitiv, ne ajuta sa fim mai fericiti in viata de familie. Nu uitati, timpul trece foarte repede…"
- Isabelle Filliozat
"Emotiile provocate de pedepse stimuleaza circuitul cerebral al stresului si il impiedica pe copil sa se gandeasca la ceea ce a facut. Memoria functioneaza, dar copilul va retine stresul, teama, furia pe care i le-a provocat pedeapsa, si nu motivul pentru care a fost pedepsit. Pedepsele il invata pe copil sa-i fie teama, nu si sa isi asume responsabilitatea faptelor sale si autodisciplina. Pedepsele il impiedica pe copil sa devina constient de consecintele faptelor sale, deturnandu-i atentia spre sentimente negative fata de parinte: se simte nedreptatit, e furios pe el, se teme de el".
- Isabelle Filliozat
CUPRINS
Cuvant-inainte
Isabelle Filliozat
Anouk Dubois
Mod de intrebuintare
I. E samanta buna
• Face o criza
• E agresiv
• Cum sa-l facem sa-si schimbe comportamentul?
• Se infurie din nimica toata
• Vrea sa atraga atentia
• Refuza contactul fizic
• Du-te in camera ta!
• Tot timpul vrea inca ceva
• Tot timpul cere ceva
• Sta tot timpul lipit de mine
• Vrea s-o sun cand e in tabara
• Cei mici nu povestesc niciodata nimic
• Schimba lucrurile
• Vrea sa castige tot timpul
• Ma foloseste drept tinta
• Nu se mai saturasa ne jucam impreuna
• Radem si ne prefacem ca ne batem
• Harjoneala se termina intotdeauna cu lacrimi?
II. Acceptati-le emotiile
• "Mi s-a furat guma" si alte mici necazuri
• Plange
• Desi totul a trecut, inca mai tremura!
• E furioasa
• Ii e frica de caini
• Acum e calma si draguta,
in clipa urmatoare face o criza
III. De la 6 la 7 ani. Imaginatia
• Spune niste povesti
"de adormit copiii"
• Ma minte
• Nu vrea nici macar sa guste
IV. 7 ani. Varsta ratiunii
• Refuza sa se imbrace singur
• Copiii nu fac nimic acasa
• Face pipi in pat
• Nu suporta etichetele de la haine
• Vrea sa manance tot timpul acelasi lucru si e dificil la masa doar cand e cu mama lui
• Mesteca bucata de carne, dar nu reuseste s-o inghita
• Fiica mea vrea sa poarte sutien
V. 8 ani. Varsta regulilor si a proiectelor
• Alearga in toate partile si ce nu face
• Isi minte prietenii
• Fetita mea face doar ce nu are voie!
• Copiii detesta limitele, dar adora regulile!
• Se poarta de parca nici nu aude
• Fetita mea nu respecta regulile
• E insuportabil
• Ar merita o pedeapsa
• Fiica mea e neindemanatica
• Nu face nimic decat daca-i promit ceva
• Nu sunt multumiti niciodata, de fiecare data vor ceva in plus
VI. 9 ani. Dreptate si perfectiune
• Dupa cateva saptamani, lasa totul balta…
• Nu sta locului o clipa, nu reuseste sa se concentreze
• Copilul meu are ticuri
• Copilul meu sufera de tulburare obsesiv-compulsiva (TOC)
VII. 10 ani. Increderea
• Nu pot sa am incredere in el!
• Felicitarile sunt tot recompense
• Sunt multumit cand invata bine
VIII. 11 ani. Premisele adolescentei
• Nu poti face nimic cu el!
• Isi arunca lucrurile peste tot
• E online si joaca numai jocuri video violente promit ceva
• Nu sunt multumiti niciodata, de fiecare data vor ceva in plus
IX. Ce se petrece in mintea noastra, ca parinti?
• Ma enervez si tip
• Copiii nostri ne imita
• Ma scoate din sarite!
• De unde atata agresivitate?
• Important este sa ramanem adulti in orice situatie
• Cum rezolvam problema
Concluzie
Anexa: Informatii si resurse suplimentare
1. Atasamentul
2. Principalii factori de stres
3. Cum il ajutam sa-si rezolve problemele
5. Incidenta alimentatiei asupra hiperactivitatii si deficitului de atentie
6. Sa hranim creierul copilului
7. Exercitii fizice pentru stimularea dezvoltarii creierului
8. Neajunsurile pedepselor
9. Cateva tehnici ca sa ne pastram
10. Cum sa rezolvam o problema in opt etape
• Bibliografie
• Articole si resurse pe internet
• Multumiri
Produsul face parte din colectia PSIHOLOGIE PRACTICA