Cartea “Exigente meritocratice in scoala romaneasca” aparuta recent la Editura Universitara - Bucuresti este o pledoarie pentru cunoasterea, respectarea si promovarea traditiilor valoroase ale invatamantului romanesc, consolidate de-a lungul istoriei, pentru aprecierea muncii, eforturilor si a rezultatelor obtinute de elevii nostri, de profesorii nostri, de scolile noastre. Avem elevi cu potential ridicat, recunoscut, care trebuie valorificat, pus in opera de profesori bine pregatiti, cu har pedagogic, de familii cu respect fata de stiinta de carte, de educatie. Totul insa realizat intr-un cadru normativ, decizional stiintific si nealterat politic.
Realitatea ne demonstreaza cu prisosinta faptul ca, de-a lungul timpului, din scoala romaneasca au iesit minti luminate, personalitati accentuate ale vietii stiintifice, culturale, artistice etc care fac cinste Romaniei, Europei si lumii intregi. Potentialul bio-psiho-social al generatiilor noastre de copii si tineri este recunoscut in intreaga lume.
Ideile - cheie in jurul carora se structureaza esenta acestei carti sunt:
Traditiile invatamantului romanesc: cunoastere, respect, promovare
Promovarea meritocratiei ca principiu de justitie sociala prin educatie;
Maria Sa – elevul: respect, incredere, valorizare.
Dascalul/ profesorul: competente profesionale, devotament, respect, motivare, prestigiu social.
Cartea “Exigente meritocratice in scoala romaneasca” are urmatoarea structura:
Partea I - MERITOCRATIA- PRINCIPIU DE JUSTITIE SOCIALA PRIN EDUCATIE
Partea a II-a - SCOALA ROMANEASCA IN CONTEXT NATIONAL SI INTERNATIONAL. O PERSPECTIVA ISTORICA
Partea a III-a - EXIGENTE MERITOCRATICE PRIVIND INSTRUIREA, EVALUAREA SI PROMOVAREA ELEVILOR
Partea a IV-a - EVALUARE VERSUS MASURARE IN EDUCATIE
Partea a-V-a - EXIGENTE MERITOCRATICE IN FORMAREA SI PERFECTIONAREA CADRELOR DIDACTICE. REPERE ISTORICE
Partea a VI-a - CATALOGUL MINISTRILOR EDUCATIEI DIN 1859 PANA IN PREZENT.
Meritocratia este un principiu de justitie sociala prin educatie. O societate meritocratica traduce reusita scolara in reusita sociala. Potrivit teoriilor sociologice actuale, o societate este considerata meritocratica daca fiecare individ are sansa de a reusi in viata prin scoala si daca reusita scolara se traduce printr-o reusita sociala.
In antiteza cu meritocratia se plaseaza mediocratia.
In conceptia noastra sunt doua tipologii ale mediocritatii:
1. mediocritatea multumita cu ea insasi;
2. mediocritatea veleitara, aroganta si agresiva.
Mediocritatea multumita cu ea insasi este echivalenta cu anonimatul, cu banalul, cu banalitatea. Mediocrul aflat in aceasta postura este lipsit de initiativa, se simte bine asa si se complace in aceasta situatie.
Mediocritatea veleitara este cea de-a doua ipostaza a mediocritatii. Mediocrul din aceasta categorie este arogant si agresiv, bascalios si mistocar. Vrea onorabilitate, posturi, functii. Deviza sa este “Bete-n roate”. Consecintele instalarii mediocritatii in posturi importante sunt multiple. (Marin Manolescu, 2019, „Evaluarea scolara. Meritocratia si mediocritatea”, Editura Universitara).
Din nefericire, ne spune specialistul Sorin Costreie-, “scoala contribuie din plin la instaurarea mediocratiei” (Dilema Veche nr. 959 din 25 august – 31 august 2022).
Lucrarea noastra doreste sa transmita cateva mesaje
In primul rand dorim sa atragem atentia asupra faptului ca invatamantul romanesc are traditii valoroase consolidate istoric. Aceste traditii trebuie cunoscute si promovate pentru ca „Fara istorie n-avem viitor!”. Prin urmare:
Lectia istoriei trebuie cunoscuta, inteleasa, invatata si valorizata;
Traditiile valoroase trebuie cunoscute, transmise, respectate, valorificate in contexte noi;
Trebuie coerenta, unitate de gandire si de actiune;
Politicile si strategiile educationale trebuie gandite de “specialisti in pedagogie”;
Sistemul de invatamant din Romania trebuie restructurat in integralitatea lui, intr-o maniera coerenta, sistemica, unitara, pe baza unei conceptii integratoare etc.
Sistemul de invatamant din Romania trebuie sa-si redefineasca identitatea.
In al doilea rand, lucrarea noastra indeplineste exigentele unui manual de pedagogie, abordand probleme ale istoriei invatamantului romanesc si european, evolutii, tendinte si aspecte critice privitoare la raportul dintre instructie si educatie, formarea cadrelor didactice, dezvoltarea si evaluarea institutiilor de educatie etc. Ea imbina traditia pozitiva cu inovatia, ofera o perspectiva istorica asupra pedagogiei romanesti in context international precum si o radiografie a scolii noastre la ora actuala.
Cartea “Exigente meritocratice in scoala romaneasca” este o lucrare de sine statatoare, cu o problematica noua si actuala; acolo unde a fost cazul autorul a folosit, a preluat, valorificat, dezvoltat unele idei, conceptii, abordari, chiar texte din lucrari anterioare, prelucrate si interpretate in functie de problematica tratata in cartea de fata.
Aceasta carte reprezinta o sursa de informare stiintifico-didactica si serveste atat pentru pregatirea pedagogica a studentilor, pentru perfectionarea cadrelor didactice de toate specialitatile cat si pentru satisfacerea unor interese de cunoastere ale oricarei persoane dornice sa cunoasca traditiile invatamantului romanesc.
Traditiile meritocratice ale scolii romanesti sunt o certitudine. In prezent insa scoala romaneasca este in deriva! Iar functia meritocratica a scolii se afla in impas! Cunoasterea continutului acestei carti ofera posibilitatea manifestarii initiativei, invita la reflectie; speram, in acelasi timp, ca lucrarea noastra sa sensibilizeze beneficiarii, indiferent de categorie, sa determine decizii care sa produca schimbari dezirabile, generatoare de progres pedagogic.
Sa fim optimisti!