Vezi alte carti scrise de Alain de Botton
Articolul nostru despre Consolarile filozofiei
Intr-un stil care nu aduce mai deloc cu un text filozofic autentic, Consol?rile filozofiei reprezint? inglobarea gandurilor asupra vie?ii de zi cu zi, condimentate cu insera?ii ale maieuticii socratice, hedonismului epicurean, stoicismului lui Seneca, scepticismului lui Montaigne, pesimismului schopenhauerian ?i resemn?rii lui Nietzsche, pentru a da pondere discursului.
Consol?rile filozofiei are ?ase p?r?i relativ egale, cu o structur? asem?n?toare: date bibliografice despre cel a c?rui via?? va fi analizat?, desene explicative ?i reproduceri ale unor picture sau sculpturi.
In Consolare pentru lipsa de popularitate, pornind de la premisa c? societatea se cl?de?te pe adev?ruri de net?g?duit ?i de convingerea interioar? c? oranduirea social? trebuie s? se bazeze pe lucruri concrete ?i trainice, indoielile celui care ar putea avea ce de spus sau de intrebat cu privire la norme r?man f?r? ecou. Metoda socratic? de a pune intreb?ri conduce spre concluzia c? oamenii, de?i au convingeri, zic ei, nestr?mutate, se pot totu?i in?ela, pentru c? "nu ?i le-au cercetat logic in detaliu". Popularitatea, aprobarea celorlal?i ne fac s? credem c? suntem pe calea cea bun?. Pe de alt? parte, rebeliunea atrage cu sine oprobriul societ??ii (pentru Socrate, a fi altfel a coincis cu condamnarea la moarte). "Via?a noastr? social? este asediat? de incongruen?e intre ceea ce suntem in realitate ?i felul in care suntem percepu?i de ceilal?i".
Consolare pentru lipsa banilor se spijin? pe hedonism. Re?eta epicurean? a fericirii se compune din cateva elemente simple: prietenia ("nu putem tr?i decat dac? exist? cineva care s? ne vad? tr?ind"), libertatea ?i gandirea. Nevoia maniaco-impulsiv? de a cump?ra lucruri, de a ne cheltui orbe?te banii este explicat? de de Botton prin aceea c? "obiectele suplinesc la nivel material ceea ce ne dorim la nivel psihologic"......