Descriere - Elemente de didactica a disciplinelor filologice: noi perspective
Principalul element de originalitate al lucrarii este acoperirea intregii arii curriculare limba si comunicare din invatamantul preuniversitar romanesc (privind atat disciplina limba si literatura romana, cat si limbile moderne); in momentul de fata, nu exista o lucrare similara pe piata de carte din tara noastra. Daca luam in considerare si ultimul capitol, intitulat Provocari: predarea limbii romane ca limba straina, avem, practic, o didactica „intreaga”, completa a limbii romane.
O alta noutate in domeniu a cartii este ca ea il are ca destinatar principal pe profesorul „de astazi” al elevului si studentului „de astazi”, propunand o serie de actualizari ale demersului didactic. Orientarea conceptuala foarte generoasa se ingemaneaza cu bogatia faptelor cercetate, examinate in detaliu.
Un punct „forte” al volumului il reprezinta echilibrul dintre teorie si practica. Aplicatiile sugerate se dovedesc bine alese si gradate in ceea ce priveste complexitatea si dificultatea, aratandu-le profesorilor importanta tratarii diferentiate a elevilor.
Prof. univ. dr. habil. Elena Tirziman
Cartea de fata se asaza, firesc, intre lucrarile de didactica semnate de domnul Valeriu Marinescu si face vizibile preocuparile autorului de teoretizare a activitatilor metodologice si pedagogice specifice mediului preuniversitar si universitar. Lucrarea constituie un ajutor real pentru studentii care se pregatesc pentru cariera didactica, pentru profesorii debutanti, dar si pentru cei cu o oarecare experienta la catedra, prin operationalizarea cunostintelor si prin respectarea principiului gradualizarii achizitiilor. Permanent se ofera exemplificari si explicatii, comparatii si se realizeaza aplicatii diverse, in scopul unei mai bune intelegeri a materialului prezentat.
Autorul a facut efortul (reusit) de a pune informatiile in acord cu actuala legislatie in domeniu si cu noile orientari (de pilda, cu Ordinul ministrului Educatiei nr. 3393 / 2017 prin care a fost aprobata programa scolara pentru disciplina Limba si literatura romana pentru gimnaziu sau cu Ordinul ministrului Educatiei Nationale nr. 4694 / 2019 prin care a fost aprobat noul Curriculum pentru educatia timpurie).
Conf. Univ. dr. Adina Pescaru
Bibliografie:
Bocos, Musata (2013), Proiectarea, organizarea si realizarea activitatii didactice. In Voiculescu, Florea (coord.) – Elaborarea programului de formare in domeniul didacticii specialitatii, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Ciolan, Lucian (2013), Invatarea bazata pe proiecte. In Neacsu, Ioan (coord.) – Metode de formare in „didactica specialitatii”, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
DEX – Dictionarul explicativ al limbii romane (2016), Academia Romana. Institutul de Lingvistica „Iorgu Iordan – Al. Rosetti”. Editia a 2-a, revazuta, Bucuresti, Editura Univers Enciclopedic Gold.
Got, Miorita (2007), Stilistica limbii romane, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Hattie, John (2014), Invatarea vizibila. Ghid pentru profesori. Traducere din engleza de Cristina Dumitru. Bucuresti, Editura Trei.
Hedesan, Otilia, coord. (2012), ABC pentru Romania ! Manual de limba romana pentru straini. Avansati, Editia a III-a, Timisoara, Institutul Intercultural.
Hedesan, Otilia, coord. (2012), Bun venit in Romania! Manual de limba romana pentru straini. Incepatori, Editia a III-a, Timisoara, Institutul Intercultural.
Jansen, Julie (2007), Managementul carierei (varianta in limba romana), Iasi, Editura Polirom.
Lazarescu, Rodica, coord. (2008), Lectura – aventura didactica?!, Targoviste, Editura Transversal.
Legea educatiei nationale nr. 1/2011, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, Nr. 18/10.I.2011.
Manolescu Aurel (1998), Managementul resurselor umane, Bucuresti, Editura RAI.
Marinescu, Valeriu (2014), Beginning Teachers „Facing” the Reader Formation Status in Primary School, pe CD-ul Conferintei internationale Modernity and Competitiveness in Education, Bucuresti.
Marinescu, Valeriu (2004), Didactica limbii si literaturii romane in contextul actual al reformei in educatie, Editura Ars Docendi, Bucuresti.
Marinescu, Valeriu (2013), Ghid de bune practici. Didactica limbii si literaturii romane, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Marinescu, Valeriu (2014), L’approche pédagogique EDA, in volumul Colocviului stiintific international Constructions identitaires. Réverbérations du modèle culturel français en contexte européen et universel, vol. 3: Linguistique et Didactique, Editura Presa Universitara Balteana, Balti & Editura Vasiliana ’98, Iasi.
Marinescu, Valeriu (2015), Limba si literatura romana in invatamantul primar – intre cunostinte si competente, in Profesorul Florea Voiculescu la 65 de ani (volum aniversar), Studii de pedagogie, Bucuresti, Editura Didactica si Pedagogica.
Marinescu, Valeriu (2015), Literatura pentru copii – aspecte ale interpretarii textuale, in La Francopolyphonie, numéro 10/2015, vol. 1: L’interculturalité et l’herméneutique à travers la linguistique, la littérature, la traduction et la communication, Chisinau, Universitatea Libera Internationala din Moldova (ULIM).
Marinescu, Valeriu (2002), Metodica predarii limbii si literaturii romane, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine” (reeditare in 2004).
Marinescu, Valeriu (2007), Predarea-invatarea limbii si literaturii romane in gimnaziu si in liceu, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Marinescu, Valeriu (2013), Profesorii debutanti „fata cu” evaluarea nationala a absolventilor de gimnaziu la disciplina limba si literatura romana, in Cercetare si practica in didactica moderna: Lucrarile Conferintei Anuale de Didactica (Coordonatori: Laura Serbanescu, Florea Voiculescu), Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Marinescu, Valeriu (2016), The Teaching Practice Program – Between a Traditional Perspective and the Need for Creativity, in Analele Universitatii „Spiru Haret” – Seria Filologie. Limbi si literaturi straine, nr. 21, Bucuresti, Editura Fundatiei „Romania de Maine”.
Marinescu, Valeriu (2017), TRANSformari in practica pedagogica pentru invatamantul liceal si superior: de la o activitate formala la o instruire eficienta, in Conference Proceedings: Border Crossings: Rethinking „TRANS-” in Literature, Language and Media, Milano, Italia, Rediviva Edizioni.
Molan, Vasile (2017), Didactica domeniului „limba si comunicare” din invatamantul prescolar, Bucuresti, Editura Miniped.
Molan, Vasile (2015), Didactica disciplinelor „Comunicare in limba romana” si „Limba si literatura romana” din invatamantul primar, Bucuresti, Editura Miniped.
Neacsu, Ioan, coord. (2013), Metode de formare in „didactica specialitatii”, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Pana Dindelegan, Gabriela, coordonator (2019), Gramatica limbii romane pentru gimnaziu, Bucuresti, Editura Univers Enciclopedic Gold.
Paun, Emil, Liliana Ezechil, coord. (2013), Metode si tehnici de coaching folosite pe perioada practicii pedagogice, Bucuresti, Editura Matrix Rom.
Panisoara, Ion-Ovidiu (2003), Comunicarea eficienta. Metode de interactiune educationala, Iasi, Editura Polirom.
Panisoara, Ion-Ovidiu (2013), Metoda interactiunii observate (fishbowl), in Neacsu, Ioan (coord.).
Rafaila, Elena (2013), Dezbaterea. in Neacsu, Ioan (coord.).
Sahlberg, Pasi (2019), Leadership educational. Modelul finlandez. Patru idei insemnate si necostisitoare pentru imbunatatirea invatamantului. Traducere din engleza de Veronica Tomescu, Bucuresti, Editura Trei.
Samihaian, Florentina, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman (2017), Limba si literatura romana (manual pentru clasa a V-a), Bucuresti, Editura Art.
Samihaian, Florentina, Sofia Dobra, Monica Halaszi, Anca Davidoiu-Roman (2019), Limba si literatura romana (manual pentru clasa a VII-a), Bucuresti, Editura Art.
Secrieru, Mihaela (2006), Didactica limbii romane, Iasi, Editura Sedcom Libris.
Senge, Peter, coordonator (2016), Scoli care invata: a cincea disciplina aplicata in educatie. Traducere din engleza de Zinaida Mahu, Bucuresti, Editura Trei.
Stefanescu, Alex. (2014), Mesaj catre tineri: redescoperiti literatura!, Bucuresti, Editura Curtea Veche.
Toma, Ion (1999), Stilistica functionala a limbii romane, Editura Universitatii din Bucuresti.
Vartopeanu, Victoria (coord.), Gabriela Catrina, Mihaela Marin, Daniel Tache, Rodica Lazarescu, Gabriela Musoiu, Alina Vrezgo (2009), Invataturile unor dascali catre urmasii lor sau Strategii si metode didactice aplicate la orele de limba si literatura romana din ciclul superior al liceului, Targoviste, Editura AMS Publishing.
Vasilescu, Eugenia, Ion Popescu (1999), Metodica predarii limbii romane la clasele I – IV, Bucuresti, Casa de Editura si Presa „Viata romaneasca”.
Vlasceanu, Mihaela (2002), Managementul carierei, Bucuresti, Editura Comunicare.ro.
Voiculescu, Florea, coord. (2013), Elaborarea programului de formare in domeniul didacticii specialitatii, Bucuresti, Editura Matrix Rom.