Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies. Am inteles

Poți afla mai multe despre cookies și poți schimba setările lor aici.
 
 

Traditie si libertate - Nemoianu, Virgil

Editura CURTEA VECHE

Traditie si libertate

Traditie si libertate

Apreciere: 0.0/7 (0 voturi)
Status: Epuizat

Reducere clienti premium -5% EXTRA REDUCERE PENTRU CLIENTII PREMIUM

Daca esti client PREMIUM, beneficiezi de 5% extra reducere la acest produs folosind voucherul activ din contul tau.

PRET CLIENT PREMIUM: XX,XX LEI

Afla cum poti deveni client PREMIUM.


Descriere Specificatii

Descriere - Traditie si libertate


Virgil Nemoianu: Intentionam sa alcatuiesc volumul de fata ca pe un fel de culegere (c?t mai completa) a articolelor din ultimul deceniu al veacului trecut. Am constatat ca nu este posibil. Un anume numar de texte mi s-au parut banale sau irelevante. Pe altele pur si simplu nu le-am regasit (inclusiv interviuri). Nici nu mai vorbesc de anii ?80! Pe atunci scriam articole sau foiletoane de oarecare interes, prezentate oral la posturi de radio straine ?ndreptate spre Rom?nia: asa, de pilda, tin minte ca era unul (destul de critic) despre "Jurnalul de la Paltinis", ?ndata dupa aparitia acelui document; nu l-am regasit, n-am pierdut speranta bazata pe cotrobairea prin propriile (labirintine) arhive. Anume recenzii de specialitate (destul de substantiale) nu-si gaseau locul ?n volum. ?n esenta, am socotit, dintr-un respect fata de un public imaginat, ca e nevoie de o anume coerenta si continuitate. Oricum, voiam ca volumul de fata sa prezinte o anume simetrie cu volumul Rom?nia si liberalismele ei, publicat la Fundatia Culturala Rom?na. Cartea de fata este ?nsa ceva mai "dura" sau asa mi se pare mie. Propria mea atitudine tradeaza o anume amaraciune, o anume ostilitate, nu fata de putinii cititori potentiali, c?t mai ales fata de paturile intelectuale diriguitoare din Rom?nia de dupa 1989, deci fata de oamenii ?n care ?mi puneam mari si zadarnice nadejdi.
Se prea poate ca aceasta "dezamagire" a mea sa fie total eronata. ?n acest caz, ram?ne valabil barem spectrul imagistic ?nregistrat de la distanta cu sinceritate si cu at?ta precizie si abilitate de c?t sunt capabil. Cum veti vedea, am ?mpartit textele ?n sase capitole. Interviurile erau mai frecvente la ?nceput, treptat s-au rarit: si asta e un simptom. Unele texte (putine) sunt inedite, adica fie ca au aparut p?na acum numai ?n engleza, fie ca nu au aparut deloc. Adesea am fost insidios interogat (prin viu grai sau ?n scris): ai avea curajul sa scrii aceste lucruri ?n America? Mormaiam un raspuns oarecare, ?n doi peri, caci nu-mi prea bateam capul cu aceste probleme. La re-lectura spre selectie si publicare, am constatat cu amuzament ca cele publicate ?n engleza, ?n America, sunt incomparabil mai raspicate si mai nemiloase dec?t cele trimise ?n rom?na, ?n Rom?nia.
Totusi, ?n ansamblu, cred si sper ca cititorii si cititoarele vor deslusi o anume moderatie si cumpatare, urmele unui echilibru calm pe care l-am cautat toata viata si pe care l-am gasit cel mai bine (socot) ?n Biblie si ?n clasicii greco-romani, iar printre scriitorii mai recenti ?n Leibniz si ?n Goethe. Contradictii launtrice? Fara ?ndoiala! Nu sunt totdeauna de acord cu mine ?nsumi (motiv de bucurie pentru mine) dar, normal, nu sunt totdeauna de acord nici cu ceilalti. De pilda, obsesiile ideologice etnico-rasiale ale istoriografiei recente mi se par moral stricacioase, iar ca inteligenta, marginite. Relativismul dogmatic al aceleiasi istoriografii e repulsiv si vrednic de dispret. Saltul grosolan de la absolutismul socioeconomic la motivatia pur ideologica a faptului istoric (ambele la fel de dogmatice) ?mi sunt si ?mi vor ram?ne straine. ?n ansamblu ma gasesc de partea unui mod de filosofie istorica ?n care pluralismul supra-determinarii (al cauzelor multiple) alcatuieste o morfologie culturala, un joc dialectic al valorilor religioase si economice, intelectuale si politice, sociale si culturale, toate laolalta ?nfrunt?ndu-se, dar si colabor?nd, ?n si prin acest joc constituindu-se viata indivizilor, ca si viata grupurilor. Aceasta e, fireste, ?nsasi realitatea, dupa cum o pot eu ?ntelege. Iar ?n acest sens, libertatea creste dintr-o potolita acceptare si ponderata evolutie a traditiei, dupa cum la r?ndul ei traditia nu poate fi conceputa ca rigida obligatie, ci numai ca un exercitiu al libertatii.
Virgil Nemoianu a functionat ca profesor de literatura engleza la Universitatea din Bucuresti. ?n 1971 si-a luat doctoratul la Universitatea California. Este detinatorul Catedrei speciale "William J. Byron Distinguished Professorship in Literature and Philosophy" la Catholic University of America (Washington, DC). ?ntre 1979 si 1994 a fost director al Programului de literatura comparata la Catholic University of America, iar ?ntre 1989 si 1991, prorector-asociat al aceleiasi universitati. Este membru al Academiei Europene de Arte si Stiinte. A fost presedinte al Sectiei de Romantism Comparat si al Sectiei de Studii Europene a Asociatiei de Limbi Moderne din SUA. A mai predat si la Universitatile Londra, Cambridge, Berkeley (California) si Cincinnati. A sustinut conferinte si a prezentat comunicari la circa 50 de Universitati din Europa, America de Nord, Africa si Asia. Este autor a peste 15 carti si 600 de articole si recenzii aparute ?n Rom?nia, Statele Unite, Elvetia, Anglia, Olanda, Canada, Germania, Ungaria, Africa de Sud si alte tari. Domeniile sale de specialitate sunt: romantismul european, estetica si teoria literaturii, precum si istoria intelectuala a secolelor XIX si XX. Dintre volumele publicate at?t ?n tara, c?t si ?n strainatate, le amintim pe cele mai importante (?n ordine cronologica): Simptome (1968), Arhipelag interior (1994), Structuralismul (EPLU, 1969; carte reeditata de catre Institutul European pentru Cooperare Cultural-Stiintifica din Iasi, 1995), Calmul valorilor (Dacia, 1971), Utilul si placutul (Eminescu, 1973), Micro-Harmony: The Growth and Uses of the Idyllic Model in Literature (Berna, Peter Long, 1978), The Taming of Romanticism. European Literature and the Age of Biedermeier (Harvard University Press, Cambridge, 1984 - a obtinut premiul Harry Levin), A Theory of the Secondary. Literature, Progress and Reaction (Johns Hopkins University Press, Baltimore, 1989 - a obtinut premiul ARA), The Hospitable Canon. Essays in Literary Play, Scholarly Choice, and Popular Pressures (ed. ?mpreuna cu Robert Royal; John Benjamins, Amsterdam si Philadelphia, 1991), Play. Literature. Religion. Essays in Cultural Intertextuality (ed. ?mpreuna cu Robert Royal; SUNY Press, Albany, 1992), Arhipelagul sperantei (Armand, 1994 - Premiul Uniunii Scriitorilor din Rom?nia), Sur?sul abundentei (Eminescu, 1994), Micro-Armonia (Polirom, 1996), O teorie a secundarului (Univers, 1997).

Anul aparitiei: 2001
Nr. pagini: 536 / Format: 13 x 20 cm, brosat
Coperta: Dan Stanciu
ISBN: 973-8120-55-1

Pentru orice solicitare contactati departamentul Suport Clienti LibrariaOnline.ro, de luni pana vineri in intervalul 9-18.

LibrariaOnline.ro intelege importanta informatiilor prezentate in aceasta pagina si face eforturi permanente pentru a le pastra actualizate. Singura situatie in care informatiile prezentate pot fi diferite fata de cele ale produsului este aceea in care producatorul aduce modificari specificatiilor acestuia, fara a ne informa in prealabil.


Vezi alte carti scrise de Virgil Nemoianu

Alte carti de la editura CURTEA VECHE

Editura CURTEA VECHE. Carti de la editura CURTEA VECHE