Aceasta carte este rodul unei interpretari care isi cauta propria legitimitate teoretica, pe masura ce isi construieste argumentele; o interpretare care priveste dincolo de obiectul ei de cercetare, in timp ce si-l precizeaza. Am intentionat sa scriu nu numai, sau nu in primul rand, un studiu monografic asupra operei lui Eugene Ionesco. Ci mai degraba ideea a fost sa construiesc o naratiune de interpretare in care sa pun in act, „cu metoda”, o strategie interpretativa functionala, la o adica, nu numai pentru textele ionesciene. Preocuparea (aproape obsesia) de a interpreta cu metoda poate parea cu atat mai paradoxala cu cat obiectele interpretarii sunt de asta data texte dramatice etichetate indeobste de critica si de public drept „absurde”. ?nsa idiosincraziile, patetismul, combinate cu parodia de sine si cu puseurile melodramatice ale unor personaje cum sunt Berenger, Jean, Amedeu si, in fine, acelea ale lui Ionesco insusi, expuse pe-ndelete in jurnale, in memorii, in interviuri, nu sunt propriu-zis absurde. (LAURA PAVEL)
Cuprins
Argument • In razboi cu generatia? • Distantarea si dependenta afectiva de generationisti • O „intristatoare comedie” • Tragism si relativism al valorilor • De la momentul debutului la „Negatiuni” • In anticamera fictiunii • Absenta operei si „fictiunea” eului hipertrofiat • Modalitati incipiente ale fictionalizarii • Fantasmele catastrofice si conditia exilatului • Identitatea „englezeasca” a lui Ionesco • Hibridul identitar • Alteritatea fictionala • Straturi de fictionalitate • De la morala iudaica la scepticism • Extraconstiinta si sfera lui intre • Scepticism si raportare etica la Celalalt • Memorialistica – intre deconstructivism si misticism apofatic • ?n si dincolo de „tragedia limbajului” • O experienta supralingvistica: „bucuria uimitoare de a exista” • Melodramaticul Berenger pe urmele lui Ruy Blas • Teatrul insolitului si al catastrofei • Teatral vs. dramatic • Reabilitarea eroului purtator de etic • Intoarcerea textelor refulate • Donquijotismul unui postromantic • Reprezentare si donquijotism • Piesa subversiva • Evaziunea onirica si metafizica Antilumii • Lumina – feerie sau apoteoza negativa • Teatrul neogotic si „fantomele” sale • Fantomele si ruinele textului sau despre revenirea paradigmei gotice in teatru • Gotic vs. melodramatic • Farsa tragica – intre supranaturalul gotic si miraculosul suprarealist • Autorul de tip Frankenstein si intertextualitatea parodica • Devierea gotica si/sau postmodernista a reprezentarii • Pentru o noua poetica a tragicului • Tragedia si parodia ei, teatrul aristotelic si teatrul antiaristotelic • Oscilatia subiectului tragic intre scepticism si rationalism • Epilog
LAURA PAVEL este eseista, critic si istoric literar, profesor dr. la Facultatea de Teatru si Film a Universitatii Babes?Bolyai. Este autoarea mai multor volume de teorie, critica literara si teatrala: Antimemoriile lui Grobei (1997; Premiul pentru debut la Salonul National de Carte; ed. a II-a, 2004), Ionesco. Anti?lumea unui sceptic (2002; Premiul „Henri Jacquier” al Centrului Cultural Francez din Cluj), Fictiune si teatralitate (2003), Dumitru ?epeneag si canonul literaturii alternative (2007; Premiul „Cartea anului ? Critica si istorie literara” al Filialei Cluj a Uniunii Scriitorilor), Teatru si identitate. Interpretari pe scena interioara/ Theatre and Identity. Interpretations on the Inner Stage (2012), Personaje ale teoriei, fiinte ale fictiunii (2021; Premiul „Tudor Vianu” al Muzeului National al Literaturii Romane). Doua dintre cartile sale au fost traduse si publicate pana acum in strainatate: Dumitru Tsepeneag and the Canon of Alternative Literature, translated by Alistair Ian Blyth (Champaign & London, Dalkey Archive Press, 2011), si Ionesco. L’Antimondo di uno scettico, traduzione di Maria Luisa Lombardo (Roma, Aracne Editrice, 2016). A colaborat, intre altele, la Dictionarul analitic de opere literare romanesti, la Dictionarul cronologic al romanului romanesc si la Dictionarul general al literaturii romane, si e coautor al volumului Victor Man: Luminary Petals on a Wet, Black Bow (New York, Sternberg Press, 2017). Este autoarea volumului de versuri Trucuri urbane (OMG, 2022), semnat cu numele Laura Francisca Pavel.