Descriere - Strategii de marketing in comertul cu amanuntul
In actualul context economico-financiar, comertul cu amanuntul este un domeniu complex, vital si provocator, dezvoltat in special in cadrul tarilor care au o economie emergenta. Este de mentionat inca de la inceput, faptul ca, acest sector este un sector foarte dinamic, ce presupune schimbari rapide intr-o perioada scurta de timp. Tendintele cheie si evolutiile sale, precum schimbarea nevoilor consumatorilor si interesul acestora pentru experienta de cumparare mai mult decat pentru produsul in sine, consolidarea pozitiei marilor firme de comert cu amanuntul, aparitia strategiilor de comert cu amanuntul de tip multi canal, schimbarea naturii competitiei in interiorul si intre diferitele forme de comert cu amanuntul, precum si descoperirea noilor tehnologii, au un impact dramatic asupra modului in care firmele cu importante retele de comert cu amanuntul se dezvolta in perioada urmatoare. Acestea sunt principalele argumente care au stat la baza intentiei de cercetare a acestui domeniu, cu accent pe identificarea strategiilor de marketing utilizate.
Avand in vedere aceste considerente, in cadrul acestui demers stiintific s-a pornit de la intentia de a sistematiza intr-o lucrare concepte si instrumente strategice de marketing utilizate in comertul cu amanuntul din Romania.
Un prim pas a fost reprezentat de studierea literaturii de specialitate relevante in domeniu. Astfel, o abordare stiintifica asupra instrumentelor, tehnicilor, metodelor si strategiilor de marketing in comertul cu amanuntul este de sustinut, insa, in acelasi timp, este de mentionat faptul ca, pana in prezent, in acest domeniu, creativitatea si flerul specialistilor au avut un rol esential, aceste doua lucruri fiind, poate, mai importante in luarea deciziilor manageriale si de marketing decat fundamentele teoretice. Un exemplu in acest sens, este reprezentat de opinia lui Rusetski (2014) in articolul "Pricing by intuition: Managerial choices with limited information”, lucrare in care autorul mentioneaza lipsa cadrului teoretic pe care sa isi poata baza deciziile manageriale cei care trebuie sa ia unele decizii in companiile de comert.
Plecand de la aceste idei, pentru o mai buna cunoastere a domeniului studiat, este avuta in vedere analiza datelor secundare relevante prin realizarea unor cercetari preliminare, prin care s-a urmarit reflectarea strategiilor de marketing extern in suporturile promotionale si observarea stiintifica a modului de organizare a suprafetelor comerciale. Rolul acestora este, pe de o parte, de a identifica anumite alternative strategice utilizate de catre firmele de comert cu amanuntul din Romania si, pe de alta parte, de a fundamenta scopul si obiectivele cercetarilor concluzive utilizate pentru identificarea strategiilor de marketing extern firmei, interactiv si intern firmei.
Ca un corolar al rezultatelor obtinute in urma cercetarilor efectuate a fost realizat un model de planificare strategica de marketing structurat pe nivele decizionale corespunzatoare comertului cu amanuntul. De asemenea, au fost prezentate conditiile de adoptare a alternativelor strategice pe care o firma de comert cu amanuntul le poate avea in vedere.
Lucrarea de fata are la baza teza de doctorat a autorului si trebuie privita ca un demers academic ce si-a propus sa evidentieze strategiile de marketing si tendintele specifice in comertul cu amanuntul, iar informatiile prezentate pot fi completate, extinse si diversificate in cadrul unor cercetari ulterioare si, mai ales, concretizate in cadrul unor actiuni sau campanii specifice.
Prezenta lucrare poate fi relevanta pentru specialisti, cadre didactice si studenti interesati de domeniul comertului cu amanuntul.