Descriere - Regele lumii. Ezoterismul lui Dante
Exista un „Rege al lumii”? Este el un „Rege al tuturor regilor”? Si daca da, unde se afla si cum putem ajunge la el? Asemenea intrebari pot sa apara intr-o minte moderna, obisnuita cu evaluari cantitative, insa ceea ce René Guénon a vrut sa transmita in studiul sau omonim este, de fapt: „Cum si in ce forma, prin cine si prin ce actioneaza Principiul (Dumnezeu) in manifestarea universala, in lume”.
Regele lumii abunda in trimiteri la Ezoterismul lui Dante, autor in opera caruia Guénon a deslusit mai multe despre existenta si activitatea oculta a anumitor Ordine cavaleresti care, in acceptiunea sa, fac legatura in lumea vizibila cu centrul nevazut al lumii, guvernat de acest Rege misterios. Acesta este si motivul pentru care am considerat ca este potrivit ca cele doua studii sa apara in acelasi volum. René Guénon exploreaza sensurile ascunse ale Divinei Comedii si cu precadere sensul initiatic, reprezentand principiul tuturor celorlalte, unificandu-le si coordonandu-le.
Dincolo de relatarea poetica propriu-zisa (sensul literal), in Divina Comedie a lui Dante cei mai multi comentatori au remarcat un sens filosofico-teologic si unul politic si social, dar sensul initiatic, metafizic, cu caracter profund ezoteric nu este la indemana oricui. Orientandu-se catre acesta, Guénon subliniaza ideea ca Ordinul Templierilor era un ordin monastic si cavaleresc si, in acelasi timp, principala organizatie initiatica din Occidentul Evului Mediu. Insa urmele sale sunt prezente pana in zilele noastre, iar noua ne revine sarcina sa le cercetam pentru a redescoperi, poate, initieri candva stiute legate de ascensiunea catre acest Rege al lumii si manifestarea sa universala.
„Partea nevazuta a istoriei nu se afla in «culisele» acestui theatrum mundi, ci deasupra sa, acolo unde se afla izvorul nesecat al vremuirii si temeiul oricarui lucru de pe pamant.”
Teodoru Ghiondea
„Regele Lumii, ii spune un lama lui F. Ossendowski, este in legatura cu gandurile tuturor acelora care conduc destinele umanitatii... El le cunoaste intentiile si ideile. Daca acestea plac lui Dumnezeu, Regele Lumii le favorizeaza cu ajutorul sau invizibil; daca ele nu sunt placute lui Dumnezeu, Regele le va produce esecul. Aceasta putere este data in Agarthi prin stiinta tainica a lui Om, cuvant prin care incepem toate rugaciunile noastre.”
„[...] exista legaturi foarte stranse intre descrierile care, in toate tarile, se refera la centre spirituale mai mult sau mai putin ascunse, sau cel putin greu accesibile. Singura explicatie plauzibila ce poate fi data este aceea ca, daca aceste descrieri se refera la centre diferite, asa cum pare sa se intample in anumite cazuri, acestea nu sunt, am putea spune, decat emanatii ale unui centru unic si suprem, asa cum toate traditiile nu sunt, de fapt, decat adaptari ale marii traditii primordiale.”
Regele lumii
„Initierea veritabila fiind o luare in posesie constienta a starilor superioare, e usor de inteles ca ea trebuie descrisa simbolic ca o ascensiune sau o «calatorie cereasca»; dar s-ar putea pune intrebarea: de ce aceasta ascensiune trebuie sa fie precedata de o coborare in Infernuri? [...] pe de o parte, aceasta coborare este ca o recapitulare a starilor ce au precedat in mod logic starea umana, care i-au determinat conditiile particulare si care trebuie, de asemenea, sa participe la «transformarea» ce se va realiza; pe de alta parte, ea permite manifestarea, conform anumitor modalitati, a posibilitatilor de ordin inferior pe care fiinta le poarta inca in ea in stare nedezvoltata si care trebuie epuizate de ea inainte de a putea ajunge la realizarea starilor sale superioare.”
„Mult mai putin discutabila este identificarea figurilor simbolice vazute de Dante: crucea in cerul lui Marte, vulturul in cel al lui Jupiter, scara in cel al lui Saturn. Se poate desigur apropia aceasta cruce de cea care, dupa ce a fost semnul distinctiv al Ordinelor cavaleriei, serveste inca drept emblema a mai multor grade masonice; si, daca ea este situata in sfera lui Marte, nu e aceasta o aluzie la caracterul militar al acestor Ordine, ratiunea lor aparenta de a fi, si la rolul jucat in mod exterior de ele in expeditiile razboinice ale Cruciadelor?”
Ezoterismul lui Dante
CUPRINS
REGELE LUMII
Introducere 9
I. Notiuni despre Agartha in Occident 15
II. Regalitate si pontificat 21
III. „Shekinah” si „Metatron” 31
IV. Cele trei functii supreme 41
V. Simbolismul Graalului 51
VI. „Melki – Tsedeq” 59
VII. „Luz” sau salasul nemuririi 71
VIII. Centrul suprem ascuns in vremea lui Kali–Yuga 79
IX. Omphalos-ul si Betyl-ii 85
X. Nume si reprezentari simbolice ale centrelor spirituale 95
XI. Localizari ale centrelor spirituale 101
XII. Cateva concluzii 107
EZOTERISMUL LUI DANTE
I. Sens aparent si sens ascuns 113
II. „Fede Santa” 119
III. Apropieri masonice si hermetice 125
IV. Dante si rozicrucianismul 137
V. Calatorii extraterestre in diferite traditii 147
VI. Cele trei lumi 155
VII. Numerele simbolice 161
VIII. Ciclurile cosmice 171
IX. Eroarea interpretarilor sistematice 185
Produsul face parte din colectia PHILOSOPHIA PERENNIS