Descriere - Tarotul de Marsilia
78 de carti de joc in limba romana
Multi dintre noi percep tarotul ca o formula universala microcosmica apta sa explice fenomenele din Univers, sa interpreteze sensul existentei si chiar sa ilustreze drumul omului spre propria sa desavarsire.
Pachet continand 78 de carti, reeditat de Piatnik dupa cel original, ce dateaza din secolul al XVIII-lea.
TRADITIA TAROTULUI SI CARTILE DE TAROT DE LA PIATNIK
CELE 22 DE ARCANE MAJORE DIN TAROT
Tarotul consta intr-o serie de carti pictografice care au dat nastere jocului de tarot, asa cum este cunoscut in prezent.
In Europa, cartile de tarot se pare ca au aparut in cursul secolului al XIV-lea, in Italia si in Franta. Exista insa teorii potrivit carora tarotul ar fi aparut de fapt in Egiptul antic, de unde si-a urmat cursul spre a cuceri lumea. In multe tari din Orient, pornind din Egipt, spre India si pana in China, se pot intalni multe astfel de imagini figurative asemanatoare figurilor din tarot; tiganii au si ei carti de acest fel, ceea ce ar explica raspandirea lor in Asia si Europa.
Geneza cartilor de tarot e la fel de dificil sa se dovedeasca stiintific pe cat este sa se stabileasca originea numelui de tarot. Unii savanti sunt de parere ca acesta e de sorginte franceza, insa Gustav Meyrinck, in cartea sa Golem, e de parere ca „aroc sau tarot are acelasi sens ca ebraicul «Torah» (lege) sau ca numele poate avea legatura cu cuvantul egiptean antic «Taruth» (cel care e consultat) ori ca ar putea deriva de la cuvantul «Tarisk» din limba zenda antica, in care inseamna «eu cer raspunsul»”.
Cartile de tarot sunt folosite atat pentru joc, cat si, cel mai ades, la „prezicerea viitorului”. Un pachet contine 78 de carti: 22 de arcane majore (sau mari mistere), ce sunt folosite ca atuuri in jocul de tarot, si 56 de arcane minore (sau mici mistere). Arcanele minore sunt similare cartilor de joc moderne, fiind impartite in patru suite: Spade, Bate, Cupe si Monede (echivalente cu cele de pica, trefla, cupa si caro), fiecare suita insumand paisprezece carti. In tarot, arcanele minore joaca insa un rol mai mic si se spune ca ele au aparut la mult timp dupa arcanele majore.
SEMNIFICATIA MISTICA A TAROTULUI
Cele 22 de arcane majore au facut mereu obiectul unor reflectii mistice. Magicienii si adeptii ermetismului le foloseau cu precadere. Multi dintre ei percepeau in tarot o formula universala microcosmica apta sa explice fenomenele din Univers si chiar sa interpreteze sensul existentei. De buna seama ca intelegerea acestei formule implica o dedicare si o reflectare pe masura asupra fiecarei carti.
Unii mistici sunt de parere ca tarotul e un fel de scriptura sau de limba timpurie similara exprimarilor extatice intalnite in Biblie. Aceste teorii abordeaza caracterul psihologic al tarotului. O directie similara au urmat-o cercetarile cabalistului francez Éliphas Lévi si ale peruchierului „iluminat” Etteila d’Odoucet, la mijlocul secolului al XIX-lea, cei doi stabilind existenta unor legaturi intre tarot si alfabetul ebraic, fiecarei litere ebraice din cele 22 corespunzandu-i una dintre cele 22 de arcane majore. Aceasta afirmatie nu e lipsita de temei, intrucat concorda cu alte teorii despre originea tarotului. Legatura cu alfabetul ebraic poate indica un fel de asociere a cartilor de Tarot cu o arta a literelor cabaliste si a numerelor mistice. Poate ca doctrina secreta ebraica a cabalei ne-ar putea da unele indrumari privind semnificatia arcanelor majore.
Cartea principala a cabalei, Zoharul (insemnand stralucire), trateaza, printre altele, diferitele atribute ale literelor ebraice din care se poate sa fi derivat semnificatia cartilor de tarot. Potrivit unei presupuneri mai indraznete, tarotul ar face parte din stiinta cabalei. Se cunosc foarte putine lucruri despre utilizarea cartilor de tarot in cadrul unor ritualuri magice speculative.
Se spune ca tarotul are legatura si cu astrologia: in secolul al XIX-lea, un „crestin” francez a corelat cartile de tarot cu semnele zodiacale si cu planetele sistemului solar. Unii reprezentanti ai invataturilor ezoterice moderne, cum ar fi Franz Bardon si Elisabeth Haich, au identificat in arcanele majore diferitele etape ale initierii mistice. Ele pot reprezenta niste jaloane pe calea de a deveni un adept, fiecare arcana majora corespunzand cu exactitate unei stari de constiinta. Prin urmare, e posibil ca tarotul sa ilustreze drumul omului spre propria sa desavarsire.
IMPORTANTA PSIHOLOGICA A TAROTULUI
Cuvantului „desavarsire” folosit mai inainte nu trebuie sa-i fie atribuit vreun caracter mistic, caci, potrivit psihologiei profunzimii, desavarsirea omului inseamna gasirea drumului spre propriul lui sine, dat fiind faptul ca omul nu prea se cunoaste pe sine insusi.
Sigmund Freud a aratat ca psihicul ii este necunoscut in mare masura omului: constiinta reprezinta doar o mica insula din oceanul vast al inconstientului, fiind guvernata de acesta din urma. Psihologul elvetian C. G. Jung a stabilit ca „inconstientul” e guvernat de un nucleu „care e acelasi la toate fiintele umane, inconstientul colectiv”. Acesta consta in niste prototipuri, denumite arhetipuri, care influenteaza puternic comportamentul si imaginatia omului. Desavarsirea poate fi atinsa prin accesarea de catre constient a inconstientului – mai intai a inconstientului colectiv, de care fiintele umane obisnuite nu sunt constiente –, in felul acesta omul ajungand sa il perceapa si sa se familiarizeze cu el. C. Jung denumeste acest fenomen proces de individualizare.
Cele 22 de arcane majore din tarot ilustreaza intreg procesul de individualizare, pe etape. Incepand de la prima arcana majora (Magicianul) si pana la a douazeci si una (Lumea), ele simbolizeaza in ansamblu dispozitia omului ce se indreapta spre starea de individualizare. Unele arcane ilustreaza cu fidelitate anumite arhetipuri (mai multe detalii vor fi oferite la descrierea lor). Acest fapt minunat are o explicatie simpla: cel care a inventat tarotul, fie el egiptean sau european, a conceput aceste arcane, cel mai probabil, in cursul propriului sau proces de individualizare, ca sa-si fixeze intr-un stil plastic calea care sa-l conduca la propriul lui sine. Simbolismul arhetipal al arcanelor explica totodata popularitatea de care se bucura in randul multor oameni.
In ceea ce priveste locul arcanei 0, Nebunul, parerile sunt impartite. In opinia unora, ea ar trebui sa fie simultan prima si ultima (rezultand astfel un cerc al arcanelor din Tarot), intrucat omul porneste in procesul de individualizare in calitate de nebun, iar la atingerea desavarsirii ajunge din nou in pozitia de nebun, in fata sa deschizandu-se o noua etapa, pe o treapta mai inalta, din dezvoltarea lui continua.
Pe de alta parte, cartile de tarot nu sunt doar o ilustrare a procesului de individualizare, ci pot fi folosite si pentru a ne ajuta sa ne descoperim pe noi insine. Meditand asupra arcanelor majore se pot constientiza chestiuni necunoscute, avansand astfel pe calea realizarii de sine. Pe langa toate aceste consideratii, cartile de tarot aduc odihna si relaxare dupa agitatia vietii de toate zilele, conducandu-ne pentru scurt timp intr-o lume a culorilor si imaginatiei.
DIVINATIE PRIN INTERMEDIUL CARTILOR DE TAROT
Tarotul si soarta sunt adesea legate intre ele. In cartea sa Doctrina secreta, teozoafa H. P. Blavatsky face aluzie la faptul ca simbolul tarotului era cunoscut si in Egiptul antic ca facand parte din „Roata norocului” (ilustrata pe arcana majora X), fiind folosit in scopuri divinatorii. Desi afirmatia nu se poate verifica cu mare usurinta, un lucru e totusi cert: tiganii au folosit si folosesc in continuare cartile de tarot ca sa prezica viitorul. In secolul al XIX-lea, obiceiul lor a dat nastere, in Paris, practicii de explorare a viitorului cu ajutorul acestor carti. Renumitele ghicitoare sau „cartomanciene” din Paris isi castigau existenta folosind in principal si cartile de tarot.
In zilele noastre, atunci cand cineva cumpara carti de tarot, o face aproape intotdeauna in scop divinatoriu. Cu toate acestea, multi ezoteristi sunt de parere ca prezicerea viitorului e straina de scopul tarotului, insemnand, in principiu, o degradare a ceea ce inseamna el. Atitudinea fata de prevestirea viitorului priveste pe fiecare om in parte, dar trebuie subliniat faptul ca, atunci cand se etaleaza si se interpreteaza cartile, nu trebuie respectate reguli sau ritualuri stricte. Dimpotriva, simplul fapt de a privi cu atentie cartile conduce la idei si intelegeri spontane si intuitive.
Semnificatiile pentru prezicerea viitorului sunt date pentru fiecare arcana in parte, fiind in acord cu cele stabilite de Etteila.
NOTA CU PRIVIRE LA EXPUNEREA CARE URMEAZA DESPRE ARCANELE MAJORE
Dat fiind spatiul restrans din aceasta prezentare, e imposibil sa oferim chiar si o descriere relativ completa a cartilor de tarot. In plus, trebuie sa subliniem faptul ca aceste carti si semnificatiile lor, in mare parte imperceptibile, nu pot fi interpretate pe cale rationala, ci intelese intuitiv. Prin urmare, expunerea de mai jos se limiteaza la aspectele cele mai importante, fiind transmise mai ales impresii.
SCURTA DESCRIERE A SEMNIFICATIEI ARCANELOR MAJORE
I MAGICIANUL (LE BATELEUR)
Arcana aceasta ilustreaza un Magician. El e simbolul omului aflat la inceputul procesului de dezvoltare spirituala, cand incepe sa inteleaga, sa discearna ca, pe langa lucrurile banale din viata de toate zilele, exista si altele mai importante. Cele patru simboluri prezente aici, reprezentand si suitele arcanelor minore, sunt: Cupe, Spade, Bate si Monede. Ele mai simbolizeaza actiunea. Prima arcana din tarot exprima si existenta unei forte latente, nemanifestata deocamdata, ce se va dezvalui prin celelalte arcane. Prin postura sa, Magicianul indica prima litera din alfabetul ebraic, Alef (א).
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Cine cuteaza, castiga!
II MAREA PREOTEASA (LA PAPESSE)
Imaginea aceasta este, probabil, echivalentul unui arhetip. Ea il infatiseaza pe „Pazitorul pragului”, in sensul mistic de fiinta care are puterea de a ne ajuta sa ajungem in taramurile mai inalte; ea detine „Cartea celor vrednici”. Din perspectiva psihologica, Marea Preoteasa simbolizeaza puntea dintre Inconstient si Constient. Omul a inaintat hotarat pana la hotarele constientului sau, iar acum va face pasul in Inconstient. In literatura, aceasta figura poate fi echivalentul portarului din parabola lui Kafka, intitulata „In fata legii”.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Probleme; uneori e mai bine sa ramai ancorat in realitate si sa nu cercetezi necunoscutul.
III IMPARATEASA (L’IMPERATRICE)
Psihologic, aceasta arcana corespunde arhetipului „Marii Mame”, iar pe drumul spre individualizare el va fi constientizat. Marea Mama este un ideal pe care il recunosc majoritatea religiilor. In crestinism, Maica Domnului este idealul maternitatii. In Noul Testament (Apocalipsa Sfantului Ioan, 12:1), este descrisa o alta femeie cereasca: „Si s-a aratat din cer un semn mare: o femeie invesmantata cu soarele si luna era sub picioarele ei si pe cap purta cununa de douasprezece stele [...].“ Imparateasa este si un simbol al fertilitatii.
Drumul spre necunoscut a inceput. Asa cum in momentul nasterii copilul isi cauta mama, tot asa si omul, pe drumul catre sine, cauta arhetipul Marii Mame.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Intuitie, actiune.
IV IMPARATUL (L’EMPEREUR)
Semnificatia de aici este armonie si consideratie fata de alti oameni. Omul invata sa-si infraneze si sa-si stapaneasca emotiile.
Imparatul stie cum sa domoleasca fortele mereu schimbatoare ale Lunii. Vulturul, ca rege al vazduhului, inseamna eminenta. Forta, care in ipostaza de Magician (I) era prezenta doar latent, se poate manifesta acum fara rezerve.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Vointa, putere, forta mentala, intelegere.
V MARELE PREOT (LE PAPE)
Intrucat omul aflat pe calea dezvoltarii spirituale a dobandit demnitatea lumeasca prin intermediul arcanelor anterioare, ajuns aici, el invata sa gaseasca atitudinea potrivita fata de religie si sa duca o viata spirituala. In calitate de Mare Preot, omul cunoaste acum calea spre Inconstient si tine in maini „cheia Misterelor”.
Totusi, cele doua figuri aflate la picioarele lui, una rosie si alta verde, se refera la scindarea mintii. Exista doua cai care duc la cunoastere.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: inspiratie religioasa, responsabilitate, unele indoieli.
VI INDRAGOSTITUL (L’AMOUREUX)
Scindarea mintii, la care s-a facut aluzie in arcana V, devine acum problema primordiala. Pe calea spre Sine, omul e pus la grea incercare. Misticii ar spune ca el are acum de facut alegerea decisiva intre magia neagra (reprezentata de femeia destrabalata, in rosu) si magia alba (femeia blanda, in galben). Indragostitul are insa o amuleta, o stea calauzitoare ce-l va indruma negresit sa faca alegerea justa.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Iubire, omul are de facut o alegere.
VII FAETONUL (LE CHARIOT)
Aceasta arcana il ilustreaza pe „cautator” calatorind in faeton pe drumul spre desavarsirea sa. A facut alegerea in fata careia s-a aflat si a ales calea cea buna (arcana VI). Magicianul a invins toate ispitele. In alchimie, antimoniul inseamna activitate, dezvoltare rapida.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Victorie, conducere, chibzuinta.
VIII JUSTITIA (LA JUSTICE)
Notiunea de bine si rau trebuie nu doar simtita, dar si inteleasa. A opta arcana majora din tarot aduce intelegerea adevaratelor valori. Talerele balantei arata echilibrul existent in om intre fortele binelui si ale raului. Binele si raul sunt distribuite uniform in lume. Yin si Yang sunt in echilibru. Omul invata sa le diferentieze.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Justitie, rasplata sau pedeapsa.
IX EREMITUL (L’HERMITE)
Arcana aceasta ilustreaza figura arhetipala a „batranului intelept” sau a eremitului. C. G. Jung scrie: „Prin trairea acestui arhetip, omul modern e condus la cea mai veche arta, cea a gandirii ca activitate autonoma, al carei obiect este omul «mai avansat». [...] acest arhetip apare intotdeauna in situatia in care o intelegere profunda, un sfat bun etc. pot fi de mare importanta.”
De fapt, ca sa poata merge mai departe, omul aflat pe calea spre individualizare se va confrunta cu ipostaza Eremitului. Acesta este purtatorul Luminii si are puterea necesara ca sa-l alunge pe sarpele ispitei. Pentru cei initiati, aceasta arcana ar putea fi echivalentul unor mari Maestri memorabili, precum Sf. Ioan Botezatorul sau Christian Rosenkreutz.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Intelepciune, sfaturi bune, prevedere.
X ROATA NOROCULUI (LA ROUE DE FORTUNE)
Iata una dintre cele mai neobisnuite arcane din tarot. Datorita Rotii Norocului, omul isi da seama de instabilitatea soartei lumesti. Odata ce monstrul Typhon (identic cu Seth, care l-a ucis pe Osiris) se afla in varf, domneste raul. Curand dupa aceea, Typhon va fi aruncat in ocean, iar la putere va veni Anubis (identificat mai tarziu cu Hermes, adica Hermanubis). Toate contrariile, bine si rau, viata si moarte, iau rand pe rand locul una alteia. Inteleptul, pe de alta parte, nu e afectat de ele caci, asemenea Sfinxului, se afla deasupra a toate.
Aceste vorbe ale lui Krishna mentionate in Bhagavad Gita se potrivesc foarte bine cu aceasta arcana: „Omul intelept nu se intristeaza nici pentru cei vii, nici pentru cei morti.”
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Soarta, transformare, natura schimbatoare a lucrurilor.
XI FORTA (LA FORCE)
Prin purificare spirituala si iubire, o imensa forta poate fi pusa in libertate. Credinta muta muntii din loc. Cel care are curaj si perseverenta poate infaptui orice, indepartand toate obstacolele. Chiar si cele mai rauvoitoare fapturi (leul salbatic) pot fi imblanzite de omul bun si intelept. Forta mai poate insemna capacitate de a vindeca sau puterea mintii. Aceasta arcana ilustreaza energia curgatoare care il conduce pe om tot inainte.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Forta, vindecare, curaj, cunoasterea propriilor puteri, actiune.
XII SPANZURATUL (LE PENDU)
In aceasta arcana, cu piciorul prins de o bara, Magicianul sta atarnat cu capul in jos, dupa ce si-a parcurs cea mai importanta parte a procesului de individualizare. Postura lui vorbeste despre retrospectie, precum si despre faptul ca si-a schimbat perceptia asupra timpului si spatiului.
Pana acum, omul a privit toate lucrurile din perspectiva utilitatii lor. Acum, el incepe sa analizeze totul si dintr-o alta perspectiva. In plus, toate lucrurile au in prezent o importanta simbolica.
Un om spanzurat poate insemna un pacatos ce-si indura pedeapsa, dar si un sfant, un martir. Notiunile de „sfant” si „pacatos” sunt inrudite doar pentru ca sunt opuse.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Rasturnare de valori, chin, framantari.
XIII ARCANA FARA NUME (MOARTEA)
In cursul oricarei initieri sau individualizari, omul are de trecut printr-o moarte simbolica, traind astfel „iluminarea” proaspat dobandita ca un nou-nascut. La admiterea intr-un ordin secret, precum cel al Templierilor sau al lui Rosenkreutz, candidatii trebuiau adesea sa treaca printr-o moarte simbolica. Si in crestinism se intalneste o moarte simbolica. Botezul, asa cum l-a practicat Sfantul Ioan Botezatorul, inseamna moartea omului pacatos (cufundarea in apa) si invierea ca o fiinta noua si inocenta.
Moartea inseamna trasarea liniei finale, stingere, uitare.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Rezolvarea problemelor, iminenta producerii unei schimbari, initiere in noi adevaruri.
XIV CUMPATAREA (TEMPÉRANCE)
Arcana aceasta infatiseaza un inger cu chip de femeie care aduce cu Marea Mama. Ea este regina din ceruri, vesnica cumpatare, ajustare si expresie a modestiei. Scriptura antica chineza Yi Jing, Cartea schimbarilor[1], spune: „In pantecul Pamantului se afla un munte: imaginea modestiei adevarate. Omul virtuos reduce asadar ceea ce nu e necesar si inmulteste ceea ce e rar. El cantareste lucrurile si le echilibreaza.”
Contrariile vor fi echilibrate. Iata conditia prealabila pentru a cunoaste cel mai important si neobisnuit arhetip: sufletul sau anima.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Moderatie, cumpatare, alegerea caii de mijloc.
XV DIAVOLUL (LE DIABLE)
Iata o fiinta bipeda hermafrodita care il infatiseaza pe Diavol. El corespunde aici unei figuri arhetipale imateriale (jumatatea negativa a egoului sau Umbra) care il impiedica pe om sa aiba un contact direct cu sufletul sau. Omul insusi e simbolizat de barbatul supus Diavolului, iar sufletul ii este simbolizat de femeia inlantuita; in invataturile lui Jung, figura feminina reprezinta sufletul uman. Omul si sufletul sunt tinuti separati prin controlul exercitat de diavol.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Supunere, ispita, mister profund.
XVI CASA DOMNULUI sau TURNUL LOVIT DE TRASNET (LA MAISON DIEU)
Perceperea constienta a imaginii diavolului (arcana XV) poate duce la eliberarea omului si a sufletului sau (infatisat de cele doua figuri) de sub controlul diavolului (turnul din imagine). Acest lucru inseamna un soc extraordinar pentru psihicul sau.
„Tunet continuu: ilustrarea prabusirii. In felul acesta, ilustra zguduire si infricosare ii amelioreaza viata si il face sa se analizeze cu atentie.” (Citat din Yi Jing, Cartea schimbarilor).
Diavolul, dupa ce a fost recunoscut ca fiind manifestarea distructiva a egoului, nu mai exista. Prin actiunea fulgerului „purificator”, Casa diavolului, Turnul, va deveni Casa Domnului.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Naruire, schimbare importanta, tulburare mentala.
XVII STEAUA (L’ÉTOILE)
Dupa ce a fost eliberat, sufletul poate acum sa se dezvolte si sa se deschida. Arcana majora XVII din tarot infatiseaza sufletul sub forma unei figuri feminine aflata intr-un peisaj paradisiac, sub bolta instelata a cerului. Pasarea Phoenix inseamna libertatea lui anima (sufletul). E bine de retinut ca, potrivit psihologiei moderne, sufletul trebuie privit ca fiind o parte autonoma a omului, guvernata de vointa si legile ei. Golirea celor doua vase inseamna desprinderea de toate legaturile.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Speranta, eliberare, salvare.
XVIII LUNA (LA LUNE)
Sufletul este, probabil, cel mai important arhetip, dar nu cel din urma care va fi constientizat. Omului ii mai ramane „sa se elibereze de impulsurile animalice care tin de inconstient”, potrivit celor scrise de Aniela Jaffe, „fiind necesar ca el sa fie muscat de un animal, fara sa incerce sa scape”. Animalele de aici sunt probabil cei doi caini si crabul. Trecerea prin poarta si traversarea cursului de apa sunt ultimele probe care tin de statornicie. De fapt, pozitia acestei arcane cu greu poate fi inteleasa rational. Intuitiv, ea poate fi totusi inteleasa, culoarea dominanta a Lunii fiind galbenul.
„E avantajos sa traversezi apa cea mare”, dupa cum se spune in Yi Jing, si poate ca vom reusi sa recunoastem legatura.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Pericol, o capcana, avertizare, incercare.
XIX SOARELE (LE SOLEIL)
Atunci cand, in sfarsit, toate obstacolele sunt depasite, omul (spiritul) si sufletul (infatisat aici sub forma umana, ca barbat si femeie) se unesc si isi ating scopul de a construi noul Sine real (reprezentat printr-un copil, in arcana urmatoare). Iata punctul culminant al individualizarii si cel mai inalt grad de conectare intre spirit si suflet. Aceasta experienta launtrica extraordinara poate fi comparata doar cu cel mai impresionant eveniment exterior la care omul a asistat vreodata: vederea Soarelui.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Fericire, salvare, casatorie.
XX JUDECATA (LE JUGEMENT)
Sinele e infatisat aici ca fiind copilul spiritului si al sufletului. Nasterea Eului va fi vestita de un Inger. Caci omul, care a ajuns la individualizare, cel mai inalt grad de dezvoltare, se confrunta acum cu decizia finala. Sinele a luat nastere prin unirea pura a spiritului cu anima si, prin urmare, este sacru. Omul, care a pornit la drum de la nivelul de profan, ajuns in punctul cel mai inalt al initierii sale, a devenit un sfant.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Progres, decizie, elevare, copil.
XXI LUMEA (LE MONDE)
Aici il vedem pe initiatul nostru sub forma unei femei delicate inconjurata de o cununa de raze. El sau ea tine in maini doua sceptre: e posibil sa existe doi poli opusi cu care soarta poate fi guvernata. „Baghetele magice sunt legile ei care guverneaza si actioneaza invariabil in intreg Universul” scrie Elisabeth Haich.
Magicianul sub forma feminina e inconjurat de cele patru animale biblice aparute in viziunea lui Ezechiel si care se intalnesc si in viziunea Sfantului Ioan (Apocalipsa). Aceste animale pot semnala faptul ca initiatul s-a unit cu Dumnezeu si, astfel, conduce impreuna cu El.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Beneficiu, perceptie spirituala, desavarsire.
NEBUNUL (LE MAT)
Asa cum s-a mai spus, arcana aceasta poate fi considerata ca fiind prima si in acelasi timp ultima din tarot. Inainte de dezvoltarea sa psihica, omul e un nebun pentru ca nu are habar despre posibilitatile care ii sunt accesibile, despre capacitatile mistice pe care si le poate dezvolta. Devenit un initiat desavarsit, in ochii celorlalti oameni, el este din nou un Nebun pentru ca a renuntat la faima si bogatii.
Poate ca Nebunul face aluzie la posibilitatea subinteleasa de a considera lumea ca pe un joc de noroc, ca pe o agitatie zgomotoasa? Nu este oare Nebunul mai fericit si, de fapt, mai intelept decat toti ceilalti oameni? Aflat la inceputul si la finalul tarotului, Nebunul mai poate insemna o atentionare simbolica sau sfatul ca omul nu ar trebui nici macar sa incerce sa inteleaga arcanele din tarot pe calea ratiunii.
SEMNIFICATIE DIVINATORIE: Stupiditate, deceptie, libertate suprema.
CELE 56 DE ARCANE MINORE DIN TAROT
In privinta celor 56 de „mistere secundare” din tarot, exista opinia ca ele au fost adaugate dupa un timp considerabil la cele 22 de arcane majore, pentru ca, fiind completate, sa se ajunga la un set de 78 de carti. In plus, cele doua cifre, 56 si 78, au un numar apreciabil de explicatii mistice si cabalistice. De pilda, din perspectiva lui Gérard Encausse, specialistul francez in tarot cunoscut sub pseudonimul ezoteric de Papus, in calculul
1 + 2 + 3 + 4 + 5 + 6 + 7 + 8 + 9 + 10 + 11 + 12 = 78
exista un indiciu privind caracterul complet al celor 78 de carti de tarot. Majoritatea ghicitorilor sunt de parere ca, in general, omul poate primi raspunsul consultand doar arcanele majore, dar ca, pentru a afla mai multe detalii exacte, e necesar sa se recurga si la arcanele minore. Bine fondata stiintific este doar presupunerea ca toate jocurile de carti moderne s-au dezvoltat din arcanele minore. Cele patru suite din tarot, Spade, Bate, Cupe si Monede, sunt numite suite italiene.
Arcanele minore se pot folosi de fapt in scopul de a juca jocuri de societate.
In cele ce urmeaza, vom explica o metoda de etalare a cartilor care implica folosirea ambelor arcane, majore si minore; dupa aceea, vor fi descrise cele patru suite cu toate cartile lor, specificand si semnificatiile lor in scop divinatoriu.
FORMATUL DE ETALARE CAREUL MAGIC
Inainte de consultarea cartilor, cele doua tipuri de arcane, majore si minore, se amesteca separat, apoi se pun pe masa in doua teancuri, cu fata in jos. In timp ce le amesteca, ghicitorul se concentreaza cat mai bine posibil asupra intrebarii puse sau a problemei avute in vedere, ca sa primeasca intuitia necesara interpretarii.
In continuare, din cele doua teancuri se iau 9 carti, in ordinea urmatoare: prima carte se extrage din teancul arcanelor majore, cartile a doua, a treia si a patra din teancul arcanelor minore, a cincea din nou din arcanele majore, a sasea, a saptea si a opta din teancul arcanelor minore, iar a noua si ultima carte din teancul arcanelor majore. Cele noua carti sunt dispuse apoi in configuratia de mai jos (acum fiind etalate cu fata in sus):
8 1 6
3 5 7
4 9 2
Arcanele majore sunt etalate una sub alta in coloana din mijloc (1, 5, 9), acestea fiind numite numerele cu „influenta principala”. La dreapta si la stanga fiecareia sunt asezate in ordinea indicata mai sus arcanele minore, care reprezinta „influenta secundara”. Coloana din stanga a influentei secundare reflecta partea oarecum negativa a influentei principale, in timp ce coloana din dreapta reprezinta aspectele ei pozitive.
Arcanele din primul rand (8, 1, 6) reprezinta trecutul, adica fostele forte care au actionat asupra chestiunii care urmeaza sa fie abordata. Randul al doilea (3, 5, 7) se refera la prezent, iar al treilea (4, 9, 2) vorbeste despre viitor. In timp ce arcanele majore ar fi preferabil sa fie interpretate intuitiv, semnificatia arcanelor minore, despre care vom vorbi in cele ce urmeaza, stimuleaza imaginatia intr-o masura mai mica. Configuratia de mai sus se numeste „careul magic” deoarece suma cifrelor de pe toate randurile, coloanele si diagonale este acelasi numar magic, 15. Formula numerologica mistica de mai jos denota existenta unei legaturi directe cu tarotul.
78 = 7 + 8 = 15
78 = 56 + 22 = 5 + 6 + 2 + 2 = 15
ARCANELE DE MONEDE (LES DENIERS)
Prima serie a arcanelor minore consta in paisprezece carti ale suitei Monede. Acestea ilustreaza monede mari de aur care, cu exceptia unor elemente ornamentale, nu prezinta nicio valoare numerica sau inscriptie. Prin urmare, se deduce ca moneda reprezinta cel mai potrivit simbol pentru bogatie, bunastare materiala sau bunuri. In reprezentarea ei supradimensionata ar putea fi socotita o imagine a Soarelui, fiind astfel asociata cu elementul alchimic foc si directia sud.
Unii interpreti ai simbolurilor nu asociaza deloc discurile aurii cu monedele, ci cu tava aurie pe care era sacrificat mielul la festivitatile pastelui evreiesc, fiind asadar posibile si interpretari religioase. Prin forma ei perfecta, moneda este si un semn al implinirii. In cartea sa despre tarot, argentinianul Alberto Cousté scrie despre moneda urmatoarele:
„[...] semn al actiunii vointei, materiei, pilon al activitatii spirituale; sinteza, trinitate asociata cu unitatea...”
ARCANELE DE MONEDE (LES DENIERS):
Semnificatii divinatorii
Arcana / Carte
Semnificatie pozitiva
Semnificatie negativa
Rege (Roi)
Experienta, om casatorit
Intentii daunatoare, viclene
Regina (Reine)
Libertate, femeie bruneta
Viata lipsita de libertate, despartire de un prieten
Cavaler (Chevalier)
Rabdare, barbat tanar
Conflict, controversa
Valet (Valet)
Idei sanatoase
Ganduri rele
I
Protector al sigurantei
Pierderi
II
Profit exceptional printr-o sansa norocoasa
Dificultati
III
Arta, muza, talent
Neajunsuri din cauza vanitatii
IV
Conceptie indrazneata
Meschinarie
V
Toate se vor rezolva de la sine
Suferinta, lacrimi
VI
Castig, profit
Nehotarare spirituala, nesiguranta
VII
Progres
Lucruri importante nu vor fi luate in consideratie
VIII
Recunoasterea modestiei prin laude
Impetuozitate si lacomie
IX
Precautia previne neplacerile
Lipsa de precautie
X
Patrie, casa, casa proprie
Vreme nefavorabila, noapte alba
ARCANELE DE SPADE (LES ÉPÉES)
Spada e considerata in general un semn al masculinitatii, fortei, curajului, ambitiei, dar e socotita si un simbol al ostilitatii si al luptei. Ea ii confera purtatorului putere si autoritate. Fiind purtata de cavaleri, ea inseamna si o maniera nobila de a gandi. In razboaiele religioase s-a luptat cu sabia, iar Sfantul Graal a fost pazit cu sabia de custozii sai. Iata ca si aici sunt prezente elemente de simbolism religios.
In alchimie, spada corespunde elementului aer si directiei est.
Cu ajutorul sabiei, problemele sunt mai usor de solutionat, dupa cum a demonstrat-o Alexandru cel Mare care a reusit sa rezolve dilema Nodului gordian, taindu-l cu sabia.
ARCANELE DE SPADE (LES ÉPÉES):
Semnificatii divinatorii
Arcana / Carte
Semnificatie pozitiva
Semnificatie negativa
Rege (Roi)
Autoritate
Prea putina experienta, exemplu nesatisfacator
Regina (Reine)
Conduita placuta in societate
Singuratate
Cavaler (Chevalier)
Spirit, energie, curaj
Lipsa de statornicie
Valet (Valet)
Vigilenta, barbat brunet
Neglijenta, incalcare a legilor
I
Forta
Slabiciune fizica
II
Armonie, adaptabilitate
Partener nesatisfacator
III
O veche cunostinta, intalnire intamplatoare
Despartire,
Micime
IV
Implinirea unui vis vechi
Nesansa
V
Disparitia influentelor daunatoare
Distrugere
VI
Calmare, reasigurare
Ratarea unei intalniri importante din cauza netrezirii la timp
VII
Fantezie
Ganduri prea irationale
VIII
Vesti bune
Vesti proaste
IX
Romantism, fericire in dragoste
Chinurile dragostei
X
Un dusman devine prieten
Nesansa
ARCANELE DE CUPE (LES COUPES)
Dupa ce am mentionat despre arcanele de Spade ca simbolizeaza masculinitatea, devine de la sine inteles sa le atribuim cupelor un caracter feminin. Cupa, carafa sau pocalul sunt privite drept receptacule care primesc si pastreaza. De multe ori, ele sunt asociate cu sentimentele si emotiile. Gestul de golire a celor doua ulcioare, ilustrat in arcana majora XVII, nu inseamna altceva decat detasarea de toate legaturile sentimentale.
Cum cupa contine lichide, ea este in mod logic asociata cu elementul apa si cu directia nord. Din punct de vedere religios, cupa e adesea identificata cu Sfantul Graal, pocalul simbolic de care s-a servit Iisus Hristos la Cina cea de taina si in care Iosif a adunat sangele scurs din trupul lui, cand a fost rastignit.
Faptul ca, intr-adevar, cupa simbolizeaza sentimentele este adeverit mai tarziu, cand simbolul devine suita de inimi din jocurile de carti actuale.
ARCANELE DE CUPE (LES COUPES):
Semnificatii divinatorii
Arcana / Carte
Semnificatie pozitiva
Semnificatie negativa
Rege (Roi)
Responsabilitate, sarcina importanta
Neglijenta
Regina (Reine)
Reverenta, recunoastere
Linguseala
Cavaler (Chevalier)
Propuneri noi
Plan gresit conceput
Valet (Valet)
Capacitate mentala si talent
Eroare de gandire
I
Frumusete
Punere la cale de planuri belicoase
II
Casatorie sau logodna
Impostor
III
Indeplinire
Planuri date peste cap
IV
Fata blonda
Dusmanie
V
Respect dobandit
Nepopularitate
VI
Perspective bune
Sanse
Fantezie nestavilita
VII
Persoana isi vede viitorul in vis
Iluzii
VIII
Persoana se redreseaza
Dezamagire
IX
Beneficii, castiguri
Defaimare
X
Satisfactie impreuna cu altii
Complacere
ARCANELE DE BATE (LES BATONS)
Ultimele paisprezece carti din tarot sunt Arcanele de Bate sau de Sceptre. Cartile vorbesc de la sine despre semnificatia lor. Astfel, Regele si Regina tin in mana sceptrul care atesta puterea pe care o detin, Cavalerul foloseste bata de lemn ca pe o lance, in timp ce la Valet ea devine un simplu toiag de mers. Asul de Bate ilustreaza o maciuca prost facuta aflata in mana unei persoane necunoscute. Toate acestea denota ca pentru fiecare om in parte un obiect poate avea cele mai diverse semnificatii, in functie de cum e privit. Cei intelepti vad obiectul in intregime, intrucat au capacitatea de a recunoaste unitatea in cadrul diversitatii.
In literatura despre tarot, ideile asociate arcanelor de Bate sunt cu precadere urmatoarele: paternitate, stapanire, natura, crestere, superioritate, cultura.
Batele corespund elementului pamant, caci copacul iese din pamant si putrezeste tot acolo, iar ca directie le corespunde vestul.
In conceptia expertilor crestini in tarot exista presupunerea ca bata simbolizeaza lancea cu care Iisus Hristos a fost strapuns in coasta sa dreapta dupa ce a murit pe cruce. In plus, in prima arcana majora bata e reprezentata sub forma baghetei magice din mana Magicianului, despre care se presupune ca ar indica posibilitatile ce zac ascunse in tarot.
ARCANELE DE BATE (LES BATONS):
Semnificatii divinatorii
Arcana / Carte
Semnificatie pozitiva
Semnificatie negativa
Rege (Roi)
Simpatie
Antipatie
Regina (Reine)
Carisma si incantare
Caracter indoielnic
Cavaler (Chevalier)
Calatorie
Drum neplacut
Valet (Valet)
Ambasador
Influenta proasta a unui dusman asupra celorlalti
I
O naratiune sau poveste fictiva,
poezie, scrisoare
Persoana uita de lucrurile importante
II
Energie si rezistenta
Descurajare, deznadejde
III
Eficienta
Munca in exces
IV
Bucurie, sarbatoare
Boala, suferinta
V
Munca bine facuta
Esec
VI
Vesti incurajatoare
Informatii deprimante
VII
Noroc la jocuri
Prejudiciu
VIII
Succes in dragoste,
in afaceri
Incapatanare
IX
Animale
Prea multa munca
X
Interes
Lenevie
LE BATELEUR
MAGICIANUL
LA PAPESSE
MAREA PREOTEASA
L’IMPERATRICE
IMPARATEASA
L’EMPEREUR
IMPARATUL
LE PAPE
MARELE PREOT
L’AMOUREUX
INDRAGOSTITUL
LE CHARIOT
FAETONUL
LA JUSTICE
JUSTITIA
L’HERMITE
EREMITUL
LA ROUE DE FORTUNE
ROATA NOROCULUI
LA FORCE
FORTA
LE PENDU
SPANZURATUL
LA MORT
ARCANA FARA NUME (MOARTEA)
LA TEMPÉRANCE
CUMPATAREA
LE DIABLE
DIAVOLUL
LA MAISON DIEU
CASA DOMNULUI
L’ÉTOILE
STEAUA
LA LUNE
LUNA
LE SOLEIL
SOARELE
LE JUGEMENT
JUDECATA
LE MONDE
LUMEA
LE MAT
NEBUNUL
ROI DE DENIERS
REGELE DE MONEDE
REINE DE DENIERS
REGINA DE MONEDE
CAVALIER DE DENIERS
CAVALERUL DE MONEDE
VALET DE DENIERS
VALETUL DE MONEDE
ROI D’ÉPÉES
REGELE DE SPADE
REINE D’ÉPÉES
REGINA DE SPADE
CAVALIER D’ÉPÉES
CAVALERUL DE SPADE
VALET D’ÉPÉES
VALETUL DE SPADE
ROI DE COUPE
REGELE DE CUPE
REINE DE COUPE
REGINA DE CUPE
CAVALIER DE COUPE
CAVALERUL DE CUPE
VALET DE COUPE
VALETUL DE CUPE
ROI DE BATON
REGELE DE BATE
REINE DE BATON
REGINA DE BATE
CAVALIER DE BATON
CAVALERUL DE BATE
VALET DE BATON
VALETUL DE BATE
TAREAU FIN TAROT SFARSIT
FAIT PAR IGNAZ REALIZAT DE IGNAZ
KREBS DE FRIBOURG KREBS DIN FREIBURG
EN BRISGAU IM BREISGAU
Cartile de tarot sunt niste carti ce ilustreaza o serie de simboluri din care s-a creat ulterior jocul de tarot cunoscut in prezent. S-a dovedit ca in Europa ele au aparut din secolul al XIV-lea, in Italia si Franta. Potrivit altor teorii, tarotul si-ar avea de fapt obarsia in Egiptul antic, de unde a pornit sa cucereasca lumea.
Cartile de tarot in sine au fost probabil folosite si ca „jocuri de societate”, dar – foarte intensiv – si pentru „a da in carti”. Un pachet contine 78 de carti, din care 22 reprezinta arcanele majore („marile secrete”), corespunzand atuurilor din jocul de tarot, si 56 reprezinta arcanele minore („micile secrete”). Arcanele minore sunt similare cartilor de joc din prezent, fiind impartite in patru suite: Spade, Bate, Cupe si Monede (echivalente cu pica, trefla, inima si caro). Fiecare suita contine paisprezece carti.