Traducere din limba franceza de Alexandra Medrea
Prefata de Prof. univ. dr. Dumitru Constantin-Dulcan
Foto coperta I: Angeles Nassar
Colectia Noua Spiritualitate este coordonata de Dumitru Constantin-Dulcan.
Pentru ca lucrurile sa se schimbe cu adevarat, trebuie sa indraznim altruismul. Sa avem curajul de a spune ca altruismul veritabil exista, ca poate fi cultivat de fiecare dintre noi si ca evolutia culturilor poate favoriza expansiunea lui. Sa indraznim sa invatam altruismul in scoli ca pe un mijloc pretios care permite copiilor sa-si realizeze potentialul natural de bunavointa si de cooperare. Sa indraznim a afirma ca economia nu se poate multumi cu glasul ratiunii si al interesului strict personal, ca trebuie sa asculte si sa faca auzit glasul solicitudinii. Sa indraznim sa tinem cont de soarta generatiilor viitoare si sa schimbam felul in care exploatam astazi planeta, care maine va fi a lor. Sa indraznim, in sfarsit, sa proclamam ideea ca altruismul nu este un lux, ci o necesitate.
Iubirea altruista este cea mai buna garantie a unei vieti pline de sens, o viata in care aducem fericire altora si incercam sa le reducem suferintele, o viata pe care o putem privi cu un sentiment de satisfactie senina la apropierea mortii.
Adevarata fericire este nedespartita de altruism, fiindca participa cu bunatate esentiala si este insotita de dorinta profunda ca fiecare sa se poata implini in viata. Este o iubire intotdeauna disponibila si izvoraste din simplitate, din seninatate, din forta imuabila a unei inimi pline de bunatate. (MATTHIEU RICARD)
Matthieu Ricard vine dintr-o cultura stiintifica de varf a lumii moderne franceze si se retrage pe platoul Tibetului, fascinat de gandirea si spiritualitatea budista. Prin lucrarea de fata ne aflam in doua ipostaze complet opuse: modernism cu un potential care poate conduce la anarhie, cu extinctia vietii pe Terra, si o spiritualitate traditionala in care omenirii i se ofera solutia iesirii din impas si sansa supravietuirii. Pledoaria lui Matthieu Ricard pentru altruism si compasiune isi gaseste nu doar un ecou benefic in relatia interumana, ci si un suport stiintific in experientele efectuate in laboratoarele moderne.
Sa-l ascultam acum, cat inca mai este vreme, cat inca timpul mai este al nostru! (DUMITRU CONSTANTIN-DULCAN)
Cuprins
Prefata de Prof. univ. dr. Dumitru Constantin-Dulcan
Introducere
I. Ce este altruismul?
1. Natura altruismului
2. Extinderea altruismului
3. Ce este empatia?
4. De la empatie la compasiune intr-un laborator de neurostiinte
5. Iubirea, emotie suprema
6. Implinirea binelui dublu, al nostru si al celuilalt
II. Exista altruism veritabil?
7. Altruismul interesat si reciprocitatea generalizata
8. Altruismul dezinteresat
9. Banalitatea binelui
10. Eroismul altruist
11. Altruismul neconditionat
12. Dincolo de simulacre, altruismul veritabil: o investigatie experimentala
13. Argumente filosofice contra egoismului universal
III. Inflorirea altruismului
14. Altruismul in teoriile evolutiei
15. Iubirea materna, fundament al altruismului extins?
16. Evolutia culturilor
17. Comportamentele altruiste la animale
18. Altruismul la copii
19. Comportamentele prosociale
IV. Cultivarea altruismului
20. Putem sa ne schimbam?
21. Antrenamentul spiritului: ce spun stiintele cognitive
22. Cum sa cultivam altruismul: meditatia asupra iubirii altruiste, compasiunea, bucuria si impartialitatea
V. Fortele contrarii
23. Egocentrismul si cristalizarea ego-ului
24. Expansiunea individualismului si a narcisismului
25. Campionii egoismului
26. A resimti ura sau compasiune fata de sine
27. Carentele empatiei
28. La originea violentei: devalorizarea celuilalt
29. Repulsia naturala de a ucide
30. Dezumanizarea celuilalt: masacre si genocide
31. A existat intotdeauna razboi?
32. Declinul violentei
33. Instrumentalizarea animalelor: o aberatie morala
34. O retrospectiva: efectele cresterii industriale a animalelor si ale alimentatiei din carne asupra saraciei, mediului si sanatatii
35. Egoismul institutionalizat
VI. Sa construim o societate mai altruista
36. Virtutile cooperarii
37. O educatie luminata
38. Combaterea inegalitatilor
39. Spre o economie altruista
40. Simplitatea voluntara si fericita
41. Altruismul fata de generatiile viitoare
42. O armonie durabila
43. Angajament local, responsabilitate globala
Concluzie: Sa indraznim altruismul
Note
Sursele figurilor
Bibliografie
Multumiri
MATTHIEU RICARD, scriitor prolific, traducator si fotograf, s-a nascut la 15 februarie 1946, in localitatea Aix-les-Bains (Franta) si a crescut printre personalitatile si ideile cercurilor intelectuale franceze ale acelei epoci. Parintii sai sunt pictorita Yahne Le Toumelin (n. 1923) si Jean-Francois Revel (1924-2006), filosof, scriitor, academician si membru al Rezistentei franceze impotriva fascismului si hitlerismului. Din familia sa de ilustri artisti si literati mai fac parte sora sa, poeta Eve Ricard (n. 1948), si unchiul sau, navigatorul temerar Jacques-Yves Le Toumelin (1920-2009). Acestuia din urma ii datoreaza primele contacte cu universul spiritualitatii, prin opera lui Rene Guenon, pe care navigatorul il citea cu pasiune.
La varsta de 21 de ani, in 1967, intreprinde prima calatorie in India si-l intalneste, cu aceasta ocazie, pe Kangyur Rinpoche, cel care va fi mentorul sau. In acelasi an, mama sa, Yahne Le Toumelin, devine calugarita budista la manastirea Rumtek din Sikkim, India de nord, in Muntii Himalaya.
Revine in Franta si isi efectueaza studiile de medicina, finalizate cu un doctorat in genetica moleculara, sub indrumarea profesorului Francois Jacob (Premiul Nobel pentru Medicina).
Din anul 1972 se stabileste in Regiunea Tibetului, iar in 1979 devine calugar rezident la manastirea Shechen, in Nepal. Invata limba tibetana si practica budismul cu mari maestri spirituali, dintre care invatatii Kangyur Rinpoche si Dilgo Khyentse Rinpoche. Vreme de cincisprezece ani, traieste cu 30 de euro lunar, banii economisiti din sase luni de salariu de la CNRS (Centrul National de Cercetare ?tiintifica) din Franta.
Din anul 1989 este translatorul in limba franceza al lui Tenzin Gyatso, al paisprezecelea Dalai Lama, iar in 2000 infiinteaza asociatia umanitara Karuna-Shechen. Din acelasi an, este membru al Mind and Life Institute, o organizatie non-profit din Statele Unite, care promoveaza stiintele contemplative, prin medierea conlucrarii dintre stiinta si budism. In aceasta calitate, participa la numeroase studii vizand efectele antrenamentului mintii asupra echilibrului emotional, neuroplasticitatii si procesului de imbatranire.
Matthieu Ricard a publicat o serie de lucrari originale si traduceri ale unor opere fundamentale din limba tibetana, care se bucura de succes international. Toate drepturile de autor rezultate le consacra, prin intermediul asociatiei Karuna-Shechen, unui numar de doua sute de proiecte umanitate in Tibet, India si Nepal, de care beneficiaza doua sute cincizeci de mii de persoane defavorizate anual (constructia unor spitale, scoli, orfelinate, centre de ingrijire a persoanelor varstnice, poduri).
Prin cartile publicate si prin intreaga sa activitate profund umanista, Matthieu Ricard reuseste sa semene in mintea publicului larg germenii unei gandiri libere si altruiste.
De acelasi autor, la Editura ?coala Ardeleana: Drumuri spirituale. Mica antologie din cele mai frumoase texte tibetane si Arta Meditatiei. De ce sa meditezi? La ce anume? In ce fel? (trad.: Alexandra Medrea, 2018). In curs de aparitie: Pledoarie pentru fericire si Ratacitorul iluminat. Viata si invataturile lui Patrul Rinpoche (trad.: Doina-Elisabeta Mihalcea).
NOUA SPIRITUALITATE este emanatia unei Noi ?tiinte care s-a conturat indeosebi catre sfarsitul secolului abia incheiat. Sunt aduse tot mai multe argumente care pledeaza pentru originea spirituala a Universului.
Viziunea materialista asupra lumii a permis crearea unei civilizatii tehnologice avansate, cu indubitabile avantaje pentru ameliorarea conditiei umane. In acelasi timp insa, filosofia care a motivat-o nu a reusit sa evite actuala criza globala. Suntem tot mai nesiguri pe destinul nostru, mai angoasati, mai aproape de autodistrugere.
Colectia noastra se deschide, asadar, tuturor cartilor menite sa propuna o solutie de iesire din impasul lumii contemporane, sa avanseze o ipoteza coerenta sau sa adauge o noua valenta demersului spre o lume mai buna.
Nimic nu se va schimba in drama lumii actuale daca ramanem la aceeasi gandire. Acesta este motivul pentru care toti comentatorii fenomenului social opteaza pentru o Noua Spiritualitate. Respectul pentru viata, nevoia de schimbare a fiecaruia dintre noi in acord cu Legea fundamentala a Universului, care postuleaza infaptuirea binelui, a frumosului, a armoniei, si nu a urii si a dezbinarii, constituie esenta Noii Spiritualitati. (DUMITRU CONSTANTIN-DULCAN)