Miyamoto Musashi (?? ??, c. 1584 – 1645), cunoscut si sub numele de Shinmen Takez?, Miyamoto Bennosuke sau, dupa numele sau budist, Niten D?raku, a fost un maestru al artei martiale japoneze kenjutsu, arta luptei cu spade sau arta samurailor. Detinatorul unui record absolut in lupta, fiind castigatorul a 60 de dueluri, a devenit de asemenea respectat si pentru filosofia sa aparte si abilitatile de profesor, infiintand scoala de kenjutsu Nito-Ichi-Ry?. Cu sapte zile inainte de moartea sa, le-a inmanat celor mai insemnati discipoli ai sai, Terao Magonoj? si Terao Motomenosuke, doua manuscrise in care si-a adunat invataturile sale practice si filosofice, ca un testament pentru cei care vor urma calea samuraiului in cautarea perfectiunii. Cele doua manuscrise, Cartea celor cinci cercuri (??? Go Rin No Sho) si Calea pe care mergi de unul singur (??? Dokk?d?), au ajuns pana in zilele noastre, fiind apreciate de milioane de cititori din intreaga lume. Primul este considerat un tratat clasic de strategie militara, iar cel de-al doilea este compus din aforisme care exprima succint filosofia de viata a reputatului maestru (pe care le-am inclus si noi in prefata acestui volum). Ambele scrieri constituie profesiunea de credinta a lui Miyamoto Musashi, unul dintre cei mai intelepti luptatori cu sabia din toate timpurile.
*
„Daca reusiti sa intelegeti clar principiile generale ale luptei cu sabia si puteti sa le puneti in practica, atunci puteti invinge orice tip de adversar. Spiritul este acelasi, indiferent daca trebuie sa invingi un adversar, o mie sau zece mii. Strategia generalului consta in a aplica regulile impuse unitatilor mici marilor unitati, asa cum sculptorul in lemn executa o statuie mare a lui Buddha pornind de la un model miniatural. Este dificil sa descriu in detaliu aceasta, dar ideea de baza in Arta strategiei consta in a cunoaste zece mii de lucruri cunoscand in detaliu doar unul singur.”
„In general vorbind, Calea unui luptator inseamna sa ai permanent in minte posibilitatea de a muri. Insa Calea mortii nu este rezervata doar pentru samurai. Bonzii insisi, femeile, taranii, chiar cei care apartin celor mai de jos paturi ale societatii trebuie sa stie sa ia o hotarare in privinta mortii lor, alegand drumul datoriei implinite sau cel al onoarei. In privinta aceasta nu exista nicio deosebi-re intre samurai si ceilalti oameni. In plus fata de acestia, samuraii urmeaza Calea strategiei.”
CUPRINS
PREFATA 9
GO RIN NO SHO 31
CARTEA CELOR CINCI CERCURI
???
GO RIN NO SHO
CAPITOLUL I
PAMANT 37
Calea strategiei 42
Comparatie intre Calea dulgherului si Calea strategiei 45
Calea strategiei 48
Despre cele cinci capitole din aceasta carte de strategie 48
Numele Ichi Ry? Nito („O traditie, doua sabii”) 53
Cunoasterea avantajelor Caii strategiei 56
A cunoaste caracteristicile armelor in Calea strategiei 58
Hyoshi in Calea strategiei 61
CAPITOLUL II
APA 67
Mintea in Calea strategiei 68
Pozitia in Calea strategiei 70
Privirea in cadrul Caii strategiei 71
Despre modul in care tineti sabia 72
Despre folosirea picioarelor 73
Cele cinci garzi de lupta 73
Calea sabiei 75
Cele cinci metode 76
„A fi in garda fara garda” 81
Lovirea „intr-un singur ritm” 82
Lovirea „in ritmul secundar” 83
„Fara gand, fara aspect” 83
Lovitura „ca apa curgatoare” 84
Lovitura „in oportunitate” 85
Lovitura „precum scanteia pietrei” 86
Lovitura „frunza de artar” 86
„Corpul care inlocuieste sabia” 87
Lovituri si atingeri 87
„Postura maimutei cu maini scurte” 88
„Corpul precum lacul si lipiciul” 89
„Compararea inaltimii” 90
„Lipeste-ti miscarile” 90
„Izbirea cu corpul” 91
Cele trei metode de a receptiona [loviturile] 91
Strapungand fata 92
Strapungerea inimii adversarului 94
Katsu – Totsu 94
Interceptarea prin plesnire 95
Lupta cu mai multi adversari 95
Principiile luptei 98
„O singura lovitura” 99
Comunicarea directa 99
CAPITOLUL III
FOC 103
Despre locul luptei 105
Trei metode de a lua initiativa 107
Ken No Sen. Initiativa de atac 108
Tai no Sen. Initiativa de asteptare 109
Tai Tai No Sen. Initiativa simultana 110
„Apasarea pernei” 111
„Trecand punctele critice” 113
Cunoasterea conditiilor 115
„Calcarea sabiei” 117
Recunoasterea colapsului 118
„Devino propriul tau adversar” 120
„Eliberarea celor patru maini” 122
„Miscarea umbrei” 123
„Prinderea umbrei” 125
Contaminarea 125
Agitarea adversarului 126
Inspaimantarea 129
„Amestecarea” cu adversarul 129
„Lovind in colturi” 130
Crearea confuziei 131
Cele trei feluri de strigate 132
Amestecarea 133
Zdrobirea 134
„Trecerea de la munte la mare” 136
„Patrunderea in strafunduri” 136
Reinnoirea 138
„Cap de sobolan, gat de taur” 138
„Generalul isi cunoaste soldatii” 140
„A da drumul manerului” 141
„Corpul ca o stanca” 141
CAPITOLUL IV
VANT 145
Traditiile care prefera sabiile de mari dimensiuni 146
Ce inteleg celelalte scoli prin „sabie puternica” 149
Folosirea sabiei scurte in celelalte scoli 150
Preocuparea pentru garda in celelalte traditii de lupta cu sabia 154
Fixarea ochilor in conceptia celorlalte scoli 157
Pozitionari ale picioarelor recomandate de celelalte traditii 159
Traditiile ce se bazeaza pe viteza 162
Ce inteleg celelalte scoli prin „profund” si „superficial” 164
CAPITOLUL V
VID 167
ANEXE 171
BIBLIOGRAFIE 175