Descriere - Cand pantofii ti se potrivesc - OSHO
Cartea scoate in evidenta intelesul adanc al catorva parabole taoiste celebre insa daca doriti st folositi la maxim cartea, inainte de a citi ce spune Osho, faceti-va un pic de timp si urmariti sa gasiti propria explicatie asupra parabolelor prezentate.
Osho reuseste si in aceasta carte sa prezinte invataturile orientale (in acest caz, pe cele ale lui Chuang Tzu) intr-un mod accesibil mintii occidentale. Pe masura ce creste capacitatea noastra de a intelege conditionarile mintii nostre, creste si capacitatea nostra de a transcende mintea.
Iata si cateva fragmente din carte:
Chuang Tsu este o inflorire dintre cele mai rare, mai rara si decat un Buddha sau un Iisus. Fiindca Buddha si Iisus pun accentul pe efort, iar Chuang Tse pe usurinta. Multe se pot realiza cu efort, dar si mai multe cu usurinta. Multe se pot face cu vointa, dar si mai multe abandonand vointa. Iar tot ceea ce obtii prin vointa va ramane mereu o povara pentru tine; se va crea un conflict permanent, o tensiune interioara, lucrul obtinut putand fi pierdut in orice moment. Trebuie sa il mentii continuu – iar mentinerea lui consuma energie, mentinerea lui va sfarsi prin a te irosi. Doar acel lucru la care ajungi cu usurinta nu va fi nicicand o povara pentru tine si doar ceea ce nu e o povara poate fi vesnic. Numai ceea ce nu e catusi de putin impotriva firii poate ramane cu tine pururea. Chuang Tsu spune ca la real, la divin, la existential poti ajunge daca te pierzi cu totul in el. Chiar si efortul de a ajunge la el devine o piedica – si atunci nu te mai poti pierde. Chiar si efortul pe care-l faci ca sa te pierzi constituie un obstacol. Cum ai putea face un efort ca sa te pierzi? Toate eforturile se nasc din ego, iar prin efort, egoul e consolidat. Egoul reprezinta boala. De aceea trebuie sa renunti la orice efort, nu e nimic de facut; trebuie sa te pierzi cu totul in existential. Trebuie sa devii din nou asemenea unui copil mic, abia nascut, care nu stie ce e bine, nu stie ce e rau, nu cunoaste niciun fel de distinctii. Odata ce au aparut distinctiile, odata ce stii ca asa e bine si invers e rau, te-ai imbolnavit deja si esti departe de realitate.
Cand iti e usor, atunci e bine. Incepe bine si-ti va fi usor.
Si acesta este criteriul: daca, atunci cand faci ceva, simti ca ti-e usor, atunci e bine. Daca iti e incomod in orice fel, atunci ceva nu e bine. Daca esti incordat inseamna ca viata ta nu curge cu usurinta. Cand nu poti sa dormi, nu poti sa te relaxezi, nu poti sa te detasezi inseamna ca viata ta nu e usoara – inseamna ca urmaresti lucruri dificile, imposibile. Schimba-ti stilul de viata, caci te afli pe un drum gresit. Incepe bine si-ti va fi mereu usor, incepe bine si vei fi mereu odihnit – acesta este criteriul. Priveste intotdeauna la ce se intampla in tine atunci cand faci ceva: daca ai un sentiment de pace, de odihna, daca te simti bine in pielea ta, relaxat, atunci e bine. Acesta si numai acesta este criteriul. Ce e bine pentru tine ar putea sa nu fie bine pentru altcineva, tine minte si asta. Fiindca s-ar putea ca ce e usor pentru tine sa nu fie usor pentru altcineva – pentru el altceva poate sa fie usor. Deci nu are cum sa existe o lege universala in aceasta privinta. Fiecare individ trebuie sa afle singur ce anume e usor pentru el. Nu asculta la ce spune lumea, fiindca exista oameni care ar vrea sa-ti impuna legile lor. Acesti oameni sunt dusmani, sunt criminali.
Niciun om care a inteles viata n-ar vrea sa-ti impuna ceva. El nu va face decat sa te ajute sa traiesti cu usurinta, astfel incat tu sa poti afla singur ce ti se potriveste.
Retineti lucrul acesta: atunci cand copilul e fericit, nu creati niciodata in mintea lui asocierea cu ceva rau, altminteri adanc in mintea lui se va inradacina ideea ca fericirea e un lucru rau.
Credeti ca va aflati aici datorita societatii; credeti ca va aflati aici datorita moralitatii si aiurelii care tine de ea; credeti ca va aflati aici datorita Bibliei, Coranului, Gitei. Nu! Natura exista in absenta oricaror legi. Ea isi are legile ei intrinsece, dar nu e vorba despre legi aprobate de oameni. Ele n-au nevoie de aprobarea voastra; exista dintotdeauna, iar viata le urmeaza mereu. Daca nu intervii in niciun fel, vei ajunge la destinatie imediat; daca intervii in bunul mers al vietii, atunci dai de necaz. Asa ca atunci cand te afli in suferinta, in necaz, sa stii ca te-ai opus legilor naturii. Pana cand nu incetezi sa te mai opui, nu e nimic de facut. La asta se rezuma intreg mesajul lui Chuang Tsu: nu te opune naturii. Permite-i sa se desfasoare, urmeaz-o, increde-te in ea. Din ea ai venit, ea iti e mama, ea e izvorul; iar intr-o zi te vei intoarce la ea – ea e destinatia ultima. Si-atunci de ce, intre acestea doua – venirea si plecarea ta – sa i te opui, de ce sa lupti?
El insa era fericit si a ramas sincer fata de tao al sau, fata de natura sa interioara. Si a zis: "Alta cale nu e posibila. Daca suferiti, suferiti din cauza asteptarilor voastre, nu din cauza mea.” Esti aici ca sa te implinesti pe tine insuti, ceilalti sunt aici ca sa se implineasca pe ei insisi. Daca asteapta ceva de la tine, e problema lor; vor suferi, dar tu n-ai de ce sa devii fals pentru ei. Fii sincer fata de natura ta interioara si ajuta-i pe ceilalti sa fie sinceri fata de natura lor. Asta numesc eu un om religios. Un om religios e acela care e sincer fata de natura lui launtrica si ii ajuta pe ceilalti sa fie sinceri fata de propria lor natura. Te afli aici ca sa-ti implinesti destinul, iar ceilalti sunt aici ca sa si-l implineasca pe-al lor. Nu astepta nimic din partea lor, altminteri ii vei determina sa faca lucruri de ochii lumii, ii vei transforma in mincinosi. Nu astepta nimic de la nimeni si nici nu implini tu asteptarile pe care le au ceilalti fata de tine.
E anevoios, dar asta inseamna sannyas, la asta se refera el. Nu hrani asteptarile nimanui cu privire la tine. Nu le da celorlalti catusi de putin de inteles ca ai fi dispus sa le implinesti asteptarile. Oricat de mult ai avea de suferit din aceasta cauza, fii gata sa suferi, dar nu le permite celorlalti sa aiba asteptari in ceea ce te priveste. In caz contrar, lumea te va inchide in ea si asa apare intemnitarea.
Cuprins
1. Cand pantofii ti se potrivesc
2. Turnul spiritului
3. Fuga de umbra
4. Cocosul de lupta
5. Muntele maimutelor
6. Simfonie pentru o pasare de mare
7. Puhoaiele de toamna
8. Testoasa
9. Ducele Huan si rotarul
10. Omul se naste in tao