Dupa ce ati completat numarul de telefon, un consultant Relatii Clienti va va apela in maxim 15
minute pentru a va prelua comanda cu toate detaliile necesare
Cerere de oferta
Institutia Ombudsmanului: justitie alternativa?
Completați adresa de email pe care doriți să primiți notificarea
Cercetarea se dovedeste a fi dimensiunea nationala a unei cercetari mai ample, derulata sub egida Robert Schuman Centre, European University Institute, cu sediul la Florenta, si a European Group of Public Administration, de catre un grup de cercetatori europeni.
Partea a doua cuprinde studii de drept comparat din mai multe state ale lumii, selectate in functie de modelul de Ombudsman adoptat, dar si a aportului adus de literatura de specialitate din juristictia respectiva la cercetarea comparativa a institutiei.
Autorii studiilor au participat ca si experti externi asociati in cadrul proiectului, validand metodologia si rezultatele cercetarii asupra Ombudsmanului roman. Deosebit de onorata este contributia Ombudsmanului olandez, Alex Brenninkmeijer, caruia ii multumim in mod special.
Dacian C. Dragos si Bogdana Neamtu
Folosind abordari din stiintele politice, administrative, drept si politici publice, cartea are atat o componenta normativa, cat si una empirica, studiind in prima parte relatia institutiei Ombudsmanului din Romania cu puterile statului, dar si cu cetatenii.
Cuprins Introducere ............................................................................. XVII Partea I. Perspectiva nationala .................................................... 1 Capitolul I. Avocatul Poporului in Romania – concept, pozitionare Dan BALICA, Bianca RADU.................................................... 3 1. Introducere ....................................................................... 3 2. Ideea Ombudsmanului – origini istorice .......................... 3 3. Ombudsmanul – concept .................................................. 5 4. Ombudsmanul romanesc. Misiune, puteri si sfera de control ................................................................................ 8 5. Relatia Ombudsmanului roman cu instantele judecatoresti ..................................................................... 18 6. Relatia dintre Ombudsman si Parlament ........................ 22 7. Relatia dintre Ombudsman si executiv (administratia publica) ..................................................... 26 8. Relatia dintre Ombudsman si cetateni ............................ 28 9. Concluzii ........................................................................ 33 Capitolul II. Raporturile Avocatului Poporului cu jurisdictia constitutionala Dana Apostol TOFAN ............................................................. 36 1. Aspecte generale ............................................................ 36 2. Fundamentele constitutionale romanesti ale institutiei .................................................................... 40 3. Raporturile cu jurisdictia constitutionala ....................... 44 3.1. Dispozitii de natura constitutionala .......................... 44 3.2. Dispozitii de natura legala si aspecte de jurisprudenta ............................................................... 50 4. Concluzii ........................................................................ 56 X Institutia Ombudsmanului: justitie alternativa? Capitolul III. Ombudsmanul roman si interactiunea acestuia cu instantele de judecata – o cercetare empirica Dacian C. DRAGOS, Bogdana NEAMTU, Dan BALICA ..... 59 1. Institutia Ombudsmanului. Modelul romanesc dintr-o perspectiva comparata ......................................... 59 2. Interactiunea Ombudsmanului cu instantele de judecata ....................................................................... 63 3. O cercetare empirica cu privire la raportul dintre Institutia Ombudsmanului si instantele judecatoresti ...... 69 3.1. Obiectivul cercetarii ................................................. 69 3.2. Dimensiunile interactiunii dintre Ombudsman si instantele judecatoresti ................................................ 70 3.3. Metodologie .............................................................. 70 3.4. Analiza datelor.......................................................... 72 3.4.1. Parteneriat cu Curtea Constitutionala ............... 72 3.4.2. Interactiunea cu instantele de drept comun ....... 74 3.4.3. Controlul managementului justitiei ................... 78 3.4.4. O evaluare generala a institutiei Ombudsmanului ..................................................... 86 4. Concluzii ........................................................................ 86 Capitolul IV. Institutia Avocatului Poporului: posibil studiu de caz pentru ipocrizia organizationala? Laura HOSSU ......................................................................... 89 1. Justificare ....................................................................... 89 2. Dimensiunile cercetarii .................................................. 93 2.1. Scop .......................................................................... 93 2.2. Cadrul teoretic .......................................................... 93 2.3. Metodologie .............................................................. 98 3. Avocatul Poporului: o organizatie ipocrita? .................. 98 3.1. Avocatul Poporului: organizatie bazata pe actiune... 99 3.2. Avocatul Poporului: consolidarea pozitiei sau organizatie politica? .................................................. 104 3.3. Avocatul Poporului: manifestari de organizatie ipocrita? .................................................................... 107 4. Analiza din perspectiva ipocriziei organizationale ...... 113 5. Concluzii si directii de cercetare viitoare ..................... 118 Cuprins XI Capitolul V. Perceptia institutionala a Ombudsmanului in Romania – evidente empirice Bogdana NEAMTU, Radu CARP, Corina REBEGEA ........ 124 1. Perceptia institutiei in presa si de catre societatea civila – context pentru formularea ipotezei cercetarii empirice privind perceptia cetatenilor ........................... 124 2. Scopul si metodologia cercetarii empirice ................... 127 2.1. Perceptia cetatenilor ............................................... 127 2.2. Relatia Avocatului Poporului cu administratia publica ....................................................................... 137 2.3. Perceptia membrilor Parlamentului vizavi de institutia Avocatului Poporului ................................. 138 3. Concluzii ...................................................................... 141 Partea a II-a. Perspective internationale ................................ 143 Capitolul I. Valoarea adaugata a Ombudsmanului in sistemul justitiei administrative olandeze Gio ten BERGE, Philip M. LANGBROEK ........................... 145 1. Introducere ................................................................... 145 2. Protectia juridica a cetatenilor impotriva administratiei ................................................................. 145 2.1. Sistemul instantelor ................................................ 146 2.2. Procedurile administrative ale instantelor .............. 148 2.3. Solutii posibile ale instantelor ................................ 151 3. Recursul la Ombudsman – recursul la principiile de buna administrare...................................................... 151 3.1. Regulamentul de procedura .................................... 152 3.2. Functia suplimentara a Ombudsmanilor ................. 155 3.3. Solicitari de administrare corecta (buna administrare) ................................................... 157 3.4. Un exemplu de constructie a normelor Ombudsmanului in context ....................................... 161 4. Evaluare ....................................................................... 162 4.1. Compararea instantelor administrative cu Ombudsmanii ............................................................ 162 4.2. Ombudsmanul si dreptul administrativ ................... 163 4.3. Ombudsmanii si buna guvernare ............................ 165 XII Institutia Ombudsmanului: justitie alternativa? Capitolul II. Management si echitate – reflectiile unui Ombudsman Alex BRENNINKMEIJER .................................................... 166 1. Birocratia...................................................................... 166 2. Teoria pietei libere ....................................................... 168 3. Managementul public ................................................... 169 4. Comportamentul corect (onest) .................................... 170 5. Persoana si sistemul ..................................................... 172 6. Guvernarea eficienta .................................................... 173 7. Interfete ........................................................................ 175 7.1. Contactul personal .................................................. 175 7.2. Comportamentul corect .......................................... 176 7.3. Participarea ............................................................. 177 8. Cetatenia ...................................................................... 178 9. Neintelegeri .................................................................. 179 10. Echilibrul rezonabil si rational ................................... 180 11. Cat costa? ................................................................... 182 12. Concluzii .................................................................... 182 Capitolul III. Contributii aduse studiului institutiei Ombudsmanului: regimuri juridice polijurale si impactul solutionarii conflictului in contextul canadian al liberului acces la informatiile de interes public Laverne JACOBS .................................................................. 185 1. Introducere ................................................................... 185 2. Tipuri de mecanisme de solutionare a disputelor: inchizitorial, adversarial si de tip Ombudsman ............. 187 2.1. Procese de tip adversarial ....................................... 189 2.2. Procesele inchizitoriale ........................................... 191 2.3. Ombudsmanul......................................................... 194 3. Accesul la informatie (ATI). Sisteme de solutionare a conflictului in Canada ................................................. 198 3.1. Procesul de accesare a informatiei in Quebec – un sistem cu adevarat adversarial? ............................ 199 3.2. Biroul federal al Comisarului pentru informatii ..... 200 3.3. Alte provincii si teritorii ......................................... 204 4. Solutionarea plangerilor prin anchete sau prin adjudecare? O cercetare empirica preliminara .............. 205 Cuprins XIII 4.1. Revizuirea dezbaterii ancheta versus adjudecare in solutionarea plangerilor la nivel federal ................ 205 4.1.1. Competenta institutionala ............................... 206 4.1.2. Accesul la justitie ............................................ 207 4.1.3. Eficienta .......................................................... 208 4.1.4. Eficienta in promovarea transparentei guvernamentale .................................................... 208 4.2. Studiind impactul investigatiilor OIC: metodologie empirica si rezultate ............................. 209 4.2.1. Metodologia empirica ..................................... 209 4.2.2. Rezultate empirice .......................................... 211 5. Concluzii ...................................................................... 212 Capitolul IV. Intre ciocan si nicovala: Ombudsmanul belgian intre procedura de recurs administrativ si cea de recurs jurisdictional Ludo M. VENY, Ivo CARLENS, Bengt VERBEECK .......... 215 1. Introducere ................................................................... 215 2. Protejarea cetateanului ................................................. 216 2.1. Protectia juridica – o evolutie treptata .................... 216 2.2. Intersectarea mecanismelor de protectie juridica: studiu de caz .............................................................. 227 3. Pozitia Ombudsmanului ............................................... 231 3.1. O reclamatie nu este intotdeauna o reclamatie ...... 233 3.2. Ridicarea stachetei: reclamatii declarate inadmisibile ............................................................... 235 3.3. Ombudsmanul in ipostaza de controlor de trafic ... 238 4. Quis custodiet ipsos custodies… .................................. 239 4.1. Statutul Ombudsmanului in Belgia ......................... 239 4.2. Reclamatii impotriva Ombudsmanului? ................. 240 5. Intersectarea reclamatiilor si a recursurilor... ................... 241 5.1. Natura serviciilor de tip Ombudsman ..................... 241 5.2. Sarcinile unor categorii diferite de Ombudsman .... 242 5.3. Ombudsmanii si recursurile administrative: o relatie dificila ......................................................... 244 6. Nicio solutie permanenta... doar concluzii provizorii ....................................................................... 249 XIV Institutia Ombudsmanului: justitie alternativa? Capitolul V. Solutionarea plangerilor cetatenilor in domeniul justitiei in Franta: Este Ombudsmanul necesar? Hélène PAULIAT .................................................................. 252 1. Introducere ................................................................... 252 2. Necesitatea crearii Ombudsmanului care sa solutioneze plangerile cetatenilor .................................. 257 2.1. Clasificarea plangerilor .......................................... 257 2.2. Specificitatea plangerii ........................................... 263 3. Rolul si functiile Ombudsmanului ............................... 265 3.1. Institutia abilitata sa primeasca plangerea .............. 266 3.2. Crearea de proceduri transparente: efortul francez ....................................................................... 269 Capitolul VI. Modelul Ombudsmanului britanic, irlandez si australian: expansiune, redimensionare si noi orizonturi Brian THOMPSON, Richard KIRKHAM, Trevor BUCK ... 277 1. Introducere ................................................................... 277 2. Concepte teoretice ........................................................ 278 3. Metodologie ................................................................. 281 3.1. Evaluarea procedurii de solutionare a petitiilor ...... 281 3.2. Imbunatatire ............................................................ 283 4. Extinderea rolului Ombudsmanului ............................. 285 5. Restrangerea rolului unui Ombudsman ........................ 286 6. Analiza rezultatelor ...................................................... 288 6.1. Reducerea rolului in solutionarea petitiilor ............ 288 6.2. Extinderea rolului de evaluare sistemica ................ 291 6.3. Atributii aditionale .................................................. 292 6.4. Atributii jurisdictionale specifice ........................... 295 6.5. Competente aditionale inadecvate .......................... 296 7. Concluzii ...................................................................... 297 Capitolul VII. Politicile anti-coruptie dintr-o perspectiva comparativa: rolul institutiei Ombudsmanului in cresterea gradului de transparenta in sectorul public din state ale Americii Latine Cecilia LAVENA.................................................................... 300 1. Introducere ................................................................... 300 2. O perspectiva globala a modelului Ombudsmanului ....... 304 Cuprins XV 3. Diseminarea modelului Ombudsmanului: abordarea latino-americana ........................................... 308 3.1. Abordarea latino-americana a Ombudsmanului pentru contracararea coruptiei: cadrul legal .............. 309 3.2. Abordarea latino-americana a Ombudsmanului: contextul istoric ......................................................... 310 3.3. Abordarea latino-americana a Ombudsmanului: hibrid sau model al drepturilor omului? .................... 312 3.4. Abordarea latino-americana a Ombudsmanului: performanta modelului .............................................. 317 4. Rolul Ombudsmanului latino-american in transparenta guvernamentala ......................................... 319 5. Concluzii ...................................................................... 323 Capitolul VIII. Institutia Ombudsmanului in Africa de Sud – evolutie si provocari Montesh MOSES ................................................................... 348 1. Introducere ................................................................... 348 2. Metodologie ................................................................. 349 3. Context ......................................................................... 349 3.1. Scandalul Informatia .............................................. 349 3.2. Comisia Erasmus .................................................... 352 3.3. Avocatul General si oficiul Ombudsmanului ......... 352 3.4. Teorii ale guvernantei corporative in Africa de Sud ............................................................ 354 3.5. Valori si principii de baza care guverneaza administratia publica in Africa de Sud ...................... 356 4. Aparatorul Public Sud African ..................................... 356 4.1. De ce a fost infiintat biroul Aparatorului Public .... 356 4.2. Mandatul ................................................................. 358 4.3. Puteri si functii ....................................................... 358 4.4. Jurisdictie ................................................................ 359 4.5. Independenta Aparatorului Public .......................... 359 4.6. Numire in functie .................................................... 359 5. Studiu de caz. Investigatia comuna a afacerii armelor........................................................................... 360 6. Provocari ...................................................................... 360 6.1. Dublarea functiilor .................................................. 360 XVI Institutia Ombudsmanului: justitie alternativa? 6.2. Lipsa puterii si a autoritatii pentru impunerea constatarilor .............................................................. 361 6.3. Impartialitate si independenta ................................. 361 6.4. Recomandari ........................................................... 362 7. Concluzii ...................................................................... 364
LibrariaOnline.ro intelege importanta informatiilor prezentate in aceasta pagina si face eforturi
permanente pentru a le pastra actualizate. Singura situatie in care informatiile prezentate pot fi
diferite fata de cele ale produsului este aceea in care producatorul aduce modificari specificatiilor
acestuia, fara a ne informa in prealabil.
Timpul maxim de procesare al acestei carti este de 7 zile.
Estimarea este exprimata in zile lucratoare si se refera la timpul maxim de aprovizionare si expediere.
Titlurile de curand epuizate sau cele aflate in curs de reeditare nu cad sub incidenta acestor estimari, iar disponibilitatea lor va va fi comunicata in 7 zile de la data comenzii.
Acest site folosește cookies pentru a furniza servicii și funcționalități personalizate. Prin vizitarea site-ului nostru, îți dai acordul pentru descărcarea acestor cookies.
Am inteles