Prefata de Florin Barbu
Pe copertele 1 si 4: Imaginile de afis ale filmelor Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor, respectiv Totul e foarte departe
Colectia TIFF Cinefil este coordonata de Ioan-Pavel Azap si promovata de Festivalul International de Film Transilvania
Ceea ce ar trebui urmarit in film este adevarul – evident, intr-un anumit tip de film, cel de autor. Din pacate, de multe ori, oamenii ajung sa vorbeasca despre ei insisi (ca regizori, scenaristi sau actori), lasand la o parte smerenia. Primeaza retorica sau teza, predica sau lupa orientata spre sine, confundandu-se perspectiva personala cu trasul de maneca, estetica cu demonstratia, stilistica cu maiestria. Punctul de plecare in aceasta excursie spre adevar este scenariul. Daca scenariul este tratat cu onestitate, daca povestea este spusa fara dorinta de a demonstra, de a amuza cu orice pret sau de a stoarce lacrimi, fara nevoia de a te pune pe tine ca autor in prim-plan, atunci macar punctul de plecare este unul potrivit. (EMANUEL PARVU)
* * *
Imi asum riscul pariului ca anii urmatori sau ceva mai indepartati il vor consacra pe Emanuel Parvu drept un proeminent challenger, in plutonul celor ce vor prelua stafeta de la protagonistii anilor 2001-2015. (VALERIAN SAVA)
* * *
Fie ca a fost/este scenarist, dramaturg, actor, regizor, profesor (prefer sa evit diferitele etape didactice pentru ca mai importanta e vocatia decat administratia), Emanuel Parvu a facut totul cu mare atentie, as zice cu o mare concentrare la ce trebuie sa spuna si la ce va intelege privitorul, fie ca acesta din urma sta intr-o sala de cinematograf, de teatru sau in fata unui ecran. Tocmai aceasta grija trebuie avuta in vedere cand veti citi acest Scurt indrumar de scenaristica, in fapt, un (mic) manual, insotit si de doua dintre scenariile pe care autorul le-a scris, un lungmetraj, Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor, si un scurtmetraj, Totul e foarte departe. (FLORIN BARBU)
* * *
Cuprins
Prefata (de Florin Barbu)
Argument/Preambul
I. Scurt indrumar de scenaristica
1. Ce este un scenariu
2. Reguli de baza ale scrierii unui scenariu
Cine e personajul principal si ce vrea acesta
Conflictul povestii si cele trei acte
Structura punctelor principale din poveste
(introducere, element declansator, cuprins, punct culminant, rasturnare si deznodamant)
3. Criterii de analiza
Tematica
Subiect
Personaje
Relatii
Dialoguri
II. Doua exemple
Meda sau Partea nu prea fericita a lucrurilor
Totul e foarte departe
* * *
EMANUEL PARVU s-a nascut la 12 februarie 1979 in Bucuresti. A absolvit UNATC – Facultatea de Teatru, la clasa prof. univ. dr. Gelu Colceag, fiind nominalizat la Premiile UNITER pentru debut, imediat dupa terminarea facultatii, pentru spectacolul Sectorul S, la care a semnat textul si regia, avand si unul dintre rolurile principale. A urmat o carte cu acelasi nume, publicata la Editura Muzeul Literaturii Romane, dupa care s-au montat spectacole la diferite teatre din tara. A obtinut titlul de doctor in Teatru, in cadrul aceleiasi universitati, pentru lucrarea Structurile comicului in dramaturgia romaneasca interbelica.
Ca regizor, a montat unsprezece spectacole la teatre din toata tara (Teatrul Mic, Teatrul Metropolis, Teatrul "Sica Alexandrescu” s.a.), multe dintre ele avand la baza texte proprii (O Spovedanie, Poveste din patria noastra).
Dintre cele noua filme regizate (sapte filme de scurtmetraj si doua de lungmetraj), la opt semneaza si scenariul. Filmul de debut (lungmetraj – Meda sau Partea nu prea fericita la lucrurilor – producator: Miruna Berescu) a fost distins cu: Premiul pentru Regie si Premiul pentru Cel mai bun actor (?erban Pavlu) la Festivalul de Film de la Sarajevo; Premiul Opera Prima din partea UCIN; nominalizare la Premiile Gopo la urmatoarele categorii: Cel mai bun film, Cel mai bun actor intr-un rol principal, Cea mai buna imagine, Cel mai bun film de debut.
Al doilea film de lungmetraj (Marocco – producator: Miruna Berescu) si-a inceput parcursul international in selectia oficiala a Festivalului de Film de la San Sebastian, avand premiera in Romania in competitia oficiala a Festivalului International de Film Transilvania (TIFF 2022).
Totul e foarte departe (scurtmetraj) a fost selectat in peste cincisprezece festivaluri internationale de film, aflandu-se printre cele nouazeci si patru de filme de scurtmetraj eligibile pentru Cel mai bun film de scurtmetraj de la Academy Awards (Oscar).
Ca actor, a jucat in douazeci si sapte de filme (la regizori precum Cristian Mungiu, Constantin Popescu, Adrian Sitaru, Calin Peter Netzer, Dan Chisu s.a.), fiind nominalizat de doua ori la Premiile Gopo si castigand Premiul pentru cel mai bun actor in rol secundar cu rolul din 5 minute (r. Dan Chisu).
Este cadru didactic la Universitatea "Ovidius” din Constanta – Facultatea de Arte si a facut parte din echipa care a initiat primul program de studii de Master de Actorie de Film din Romania, alaturi de Adrian Titieni, Daniela Vitcu si Radu Niculescu.